Nye produkter skal få B&O på rette spor

Bang & Olufsen vil det kommende år lancere en række nye produkter, der skal understøtte det kriseramte selskab og skabe grobund for fremtidig vækst.

Læs mere
Fold sammen
B&O har i lang tid fået hårde ord med på vejen for deres produktlanceringer, der ifølge mange analytikere ikke har ramt forbrugernes ønsker og desuden været dårligt timet. Men nu er audio- og videokoncernen klar med endnu en håndfuld produkter, der gerne skal få selskabet på rette spor.

B&O venter bl.a. i slutningen af 2009 at "kunne præsentere en ny TV-familie, der giver mulighed for fleksibel placering, idet det vil være muligt at dreje skærmen på væggen."

De nye fjernsyn bliver lanceret med integrerede stereohøjttalere, digitalt surround sound modul og med mulighed for et Full HD-modul. Derudover arbejder B&O på en ny 55 tommer Full HD-variant af B&O's såkaldte BeoVision 7-familie.

I Sydbank kalder senioranalytiker Jacob Pedersen det afgørende, at B&O får gennemført nogle succesfulde lanceringer det kommende år. Han har især forventinger til de nye TV-produkter.

"Produktporteføljen har ikke været tilstrækkelig, men det kommende år ser det bedre ud. Forhåbningerne knytter sig til et nyt TV, der kan hive folk ind i butikkerne. Alt i alt kommer produktlanceringerne til at give medvind i indeværende regnskabsår, og det skulle det også gerne,” siger Jacob Pedersen.

B&O arbejder også på et nyt audioprodukt til afspilning af digitalt lagret musik, ligesom porteføljen af højttalere vil blive udbygget, skriver B&O i selskabets årsregnskab uden at redegøre nærmere for, hvornår de nye produkter kommer i butikkerne.

Endelig er B&O på vej med en telefon med højtaler til bl.a. håndfri samtaler og konferenceopkald, mens et ur bliver lanceret i koncernens serie af gaveartikler.

Trods de mange nye produkter forventer B&O blot en beskeden fremgang i omsætningen fra 2,8 mia. kr. i 2008/09 til "lidt lavere" end 3,2 mia. kr. i 2009/10. I regnskabetsåret 2007/08 havde B&O til sammenligning en omsætning på 4,1 mia. kr.