Novo Nordisk/chef: Økonomisk attraktivt japansk marked

 

Det japanske marked er særdeles attraktivt for Novo Nordisk, og koncernen sidder i en meget stærk position på markedet. Og lanceringen af den langtidsvirkende insulinanalog Levemir i slutningen af året vil styrke markedspositionen yderligere på det finansielt ekstremt attraktive marked, vurderer Novo Nordisks chef for de japanske aktiviteter, Carl Bilbo, over for RB-Børsen.

 

- Japan er verdens næststørste medicinalmarked med 130 mio. mennesker, der bliver meget gamle og dermed også har brug for meget medicin. Det er et meget attraktivt marked, forklarer Carl Bilbo der peger på, at medicinalpriserne ikke bare er på højde med de amerikanske, men endnu bedre.

 

Novo Nordisk har længe været på det japanske marked og sidder i dag på omkring 75 pct. af diabetesbehandlingsmarkedet. Og de specielle forhold i Japan gør, at det er meget svært for nye konkurrenter, at gøre sig gældende.

 

- Det er et meget svært marked, som både sprogligt og kulturelt er svært at få adgang til. Novo Nordisks position i Japan er et af de stærkeste, vi har i kraft af at vi, i modsætning til vores konkurrenter, har været i markedet i mange, mange år, siger Novo Nordisks japanske chef.

 

De japanske myndigheder stiller som EMEA i Europa og FDA i USA krav om kliniske studier specielt målrettet Japan. Og det er blandt andet her, at de sproglige og kulturelle forhold spiller en stor og barriereskabende rolle for medicinalselskaber, som ønsker at entrere det japanske marked. Novo Nordisk har profiteret af den lange tilstedeværelse og med lanceringen af Levemir, bliver positionen yderligere cementeret især i forholdet til de receptudskrivende læger.

 

- Det her vil styrke vores position. Vi vil være det eneste firma, der udbyder insulinprodukter, som har alle tre moderne insuliner Det giver lægerne alle muligheder for at kombinere behandlingen og give patienterne den bedst mulige kontrol. Derfor bliver vi en endnu mere attraktiv partner for lægerne, siger Carl Bilbo.

 

I den større sammenhæng har Novo Nordisks japanske aktiviteter ikke tiltrukket sig opmærksomhed i kraft af, at den store vækst kommer fra USA. Det tilskriver Bilbo, at Novo hele tiden har stået stærkt i Japan, mens koncernens udvikling i USA kommer fra en relativ lille markedsandel for blot syv-otte år siden til i dag at sidde på 42 pct. af det totale amerikanske insulinmarked og 29 pct. af markedet for de moderne insuliner.

 

- Så der er ikke den store attraktion i vores japanske aktiviteter. Men det er et ekstremt attraktivt marked - også finansielt, siger den den japanske topchef. Han ser den største udfordring i at øge markedsandelen yderligere og i at få endnu flere diabetikere til at konvertere til insulin.

 

- Det er klart, at flere typer af bedre insuliner vil få flere mennesker til at gå over til insulinterapi, vurderer Carl Bilbo.

 

JAPANERE HAR OFTEST TYPE II-DIABETES

 

Den japanske befolkning har en udpræget tendens til type II diabetes, mens type I er næste ukendt. Det skyldes et element af genetik, men den generelle vækst i markedet skyldes livsstilsændringer med mere fast food.

 

- Især de yngre spiser generelt dårligere end de ældre. Men der er også et element af, at befolkningen lever ekstremt længe og har den højeste levealder i verden. Det er også en faktor, for jo længere man lever, jo større sandsynlighed er der for, at man bliver syg af et eller andet, inklusiv diabetes, siger Carl Bilbo.

 

De japanske patienter har en tendens til at holde fast i den behandlingsform, som en gang er startet og derfor holdes der fast i for eksempel pillebehandling længere, end det er ønskværdigt. Men da diabetes er en progressiv sygdom, kræver det en tilsvarende progressiv behandling.

 

- Vores udfordring er at få så mange som muligt over på insulinbehandling så tidligt som muligt, for jo bedre er det for patienterne i sidste ende med hensyn til at undgå langtidskomplikationer, siger Bilbo.

 

Næste skud på stammen i kampen mod diabetes bliver GLP-1 varianten Liraglutide, som er i det sidste udviklingsstadium, inden der kan søges om godkendelse. Novo Nordisk har også et udviklingsprogram med Liraglutide i Japan sideløbende med programmerne i Europa og USA. Her venter Carl Bilbo, at en registreringsansøgning vil lande på myndighedernes bord nogenlunde samtidig med, at der sendes ansøgninger i EU og i USA.

 

Det japanske sundhedsministeriums statistikker viser, at mere end 16 mio. japanere i dag er ramt af diabetes, hvoraf de godt 7 mio. allerede er diagnosticeret eller har et blodsukkerniveau, der indikerer diabetes, mens knap 9 mio. har forstadier til sygdommen.

 

(RB-Børsen: Tlf: 33300335, E-mail: redaktion@rb-borsen.dk, www.rb-borsen.dk)

 

(RB-Børsen: Tlf: 33300335, E-mail: redaktion@rb-borsen.dk, www.rb-borsen.dk )