Nordea: Glæde over vækst på alle forretningsområder - dir

 

Koncernchef hos Nordea Christian Clausen er ganske tilfreds med forløbet i første halvår.

 

- Vi har øget antallet af guldkunder med 8 pct., og antallet af kunder i private banking er samtidig steget 15 pct. Det har stor betydning for os. Samtidig er indtjeningen fra de store erhvervskunder øget med 11 pct, siger Christian Clausen til RB-Børsen.

 

- På produktsiden har vi haft en stor stigning i vores long term saving-produkter. Udlånet til forbrug er vokset med 17 pct. og antallet af kreditkort, som vi har udstedt, er steget med 43 pct årligt, fortsætter han.

 

En del af forklaringen på den store stigning i de nye kreditkort er, at Nordea i Danmark tilbød sine mest loyale kunder, de såkaldte fordel+ kunder, et gratis guld-mastercard. Christian Clausen oplyser, at der er udstedt 100.000 kreditkort i Danmark, siden den ordning begyndte i december sidste år.

 

Af andre forretningsområder, som direktøren synes, det er værd at fremhæve, nævnes Nordea Markets, der stadig har succes med salg af produkter til risikostyring til erhvervskunderne, samt Polen, Baltikum og Rusland som viser meget høje vækstrater. Dermed er Christian Clausen ved at være hele vejen rundt i Nordea-koncernen, og han må da også opgive, da han bliver bedt om at nævne et område, hvor udviklingen i utilfredsstillende, om end han bemærker, at der naturligvis altid er områder, hvor det kan gøres bedre.

 

(RB-Børsen: Tlf: 33300335, E-mail: redaktion@rb-borsen.dk, www.rb-borsen.dk )