NNIT's fremtid stærkt afhængig af kun fem kunder

Novo Nordisks it-virksomhed NNIT, der går i luften på den danske fondsbørs i dag, er dybt afhængig af kun en håndfuld store kunder for langt størstedelen af sin forretning.

Foto: Uffe Weng. Jesper Brandgaard, bestyrelsesformand (tv) Per Kogut i samtale ved offentliggørelsen af prospekt og prisinterval på et pressemøde mandag d. 23 februar 2015 på Fondsbørsen i København. (Foto: Uffe Weng/Scanpix 2015)
Læs mere
Fold sammen

Det skriver dagbladet Børsen.

Det udgør en væsentlig risiko, som investorerne skal være opmærksomme på, oplyser selskabets direktør Per Kogut til avisen. Af samme grund vil han kæmpe med næb og kløer for at holde fast i storkunderne, oplyser han.

72 pct. af virksomhedens omsætning kommer således fra blot fem kunder, hvoraf NNIT's moderselskab Novo Nordisk er langt den største med en andel af omsætningen på 52 pct. Blandt de andre store kunder er velkendte navne fra danske erhvervsliv som Vestas, Arla, DSB og Lundbeck.

- Kundekoncentrationen er en væsentlig risikofaktor i NNIT. Det er noget, som jeg har taget op i mine møder med ledelsen. Danske investorer føler sikkert en tryghed, i og med at de kender Novo Nordisk. Men det er da et åbent spørgsmål, om en udenlandsk investor vil føle, at det giver en tilstrækkelig tryghed, udtaler Kasper Brix-Andersen, porteføljemanager i Bankinvest, til dagbladet Børsen.

 

 

Laes mere