Matas-omsætning holder niveau - sammenligneligt salg falder

Matas holdt fast i omsætningen i tredje kvartal 2017/18 i forhold til kvartalet året før.

»Salget i tredje kvartal er overordnet set gået som forventet. Billedet er imidlertid todelt. Matas klarer sig pænt med vækst i salget på Black Friday og i de vigtige uger op til jul - og matas.dk voksede med 40 pct. Denne udvikling kan dog ikke kompensere for tendensen i hverdagene, hvor Matas oplever en lavere kundestrøm og øget konkurrence,« siger Gregers Wedell-Wedellsborg, administrerende direktør i Matas. Arkivfoto. (Foto: Mads Claus Rasmussen/Scanpix 2017) Fold sammen
Læs mere
Foto: Mads Claus Rasmussen

I tredje kvartal, der dækker oktober til og med december, endte omsætningen på 1063 mio. kr. mod 1064 i kvartalet året før. Det viser en handelsopdatering fra Matas-kæden tirsdag morgen.

»Salget i tredje kvartal er overordnet set gået som forventet. Billedet er imidlertid todelt. Matas klarer sig pænt med vækst i salget på Black Friday og i de vigtige uger op til jul - og matas.dk voksede med 40 pct. Denne udvikling kan dog ikke kompensere for tendensen i hverdagene, hvor Matas oplever en lavere kundestrøm og øget konkurrence,« siger Gregers Wedell-Wedellsborg, administrerende direktør i Matas, i opdateringen på salget.

Det underliggende salg - eller sammenlignelige salg - som er salget fra de butikker, som blev drevet af koncernen i både tredje kvartal 2017/18 og i tredje kvartal 2016/17, faldt 0,8 pct. i kvartalet.

Matas fastholder desuden forventningerne til hele 2017/18 om et fald i den underliggende omsætning på mellem 0 og 2 pct. efter hensyntagen til negativ kalendereffekt.

Driftsresultatet, EBITA, fastholdes ligeledes og ventes at lande på mellem 440 og 470 mio. kr. for hele året.

»Samlet set bekræfter kvartalet vores tidligere vurdering og understreger, at Matas står i en ny virkelighed, hvor der er behov for fornyelse og forandring,« siger Matas-direktøren.

Gregers Wedell-Wedellsborg overtog direktørstolen i Matas 1. november sidste år. Og han satte i den forbindelse gang i en plan, der skal gøre Matas mere konkurrencedygtigt.

»Vi skal være skarpere på prisen, hvilket vi vil gøre med ugentlige kampagner med gode tilbud. Vi skal være bedre til at få ny teknologi ind i butikkerne, så folk i højere grad kan bruge deres mobiltelefon og andet. Og vi skal være bedre til at få kendskabet til matas.dk ud,« har Gregers Wedell-Wedellsborg tidligere sagt til Ritzau Finans.

Matas kommer 6. februar med regnskab for tredje kvartal af 2017/18.