Mærsk: Statsstøtte redder konkurrenter

Trods massiv økonomisk krise vil kriseramte containerrederier overleve, lyder vurderingen fra Mærsk-topchef Eivind Kolding. Banker og stater holder hånden under dem.

Hos A. P. Møller - Mærsk er der rynkede øjenbryn på grund af dårligere drevne konkurrenters støtte fra staten. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Alle har gået og ventet på et blodbad blandt de kriseramte rederier, men nu lyder meldingen fra et af verdens største rederier, danske A.P. Møller - Mærsk, at rundhåndet statsstøtte og forsigtige banker holder ellers konkurs­truede rederier i live.

Trods kæmpetab hos Mærsk-konkurrenter som Hapag-Lloyd, Cma Cgm og en stribe andre store containerederier, lever selskaberne videre. Skibsreder Eivind Kolding er overrasket over, at den hårde økonomiske krise, som bl.a. har fået fragtmængderne til at styrtdykke og fragtraterne til at gå voldsomt ned, reelt ikke har nogen effekt i form af krakkede containerredeier.

»Det er overraskende, at vi ikke har set de strukturænderinger, som krisen ellers kunne give. Vi kan se, at banker, stater og skibsejere tilsyneladende ikke er interesserede i, at rederier går ned og derfor holder hånden under rederierne. Långiverne mener åbenbart, at det er bedre at forsøge at lade rederierne sejle videre, fremover at overtage skibene og så måske ikke kunne slippe af med dem,« siger Eivind Kolding, skibsreder i A.P. Møller - Mærsk og chef for Maersk Line. Han tilføjer:

»Intet tyder på, at vi vil komme til at se rederier gå ned i stor stil,« siger skibsrederen.

Markant overkapacitet

For A.P. Møller - Mærsk og en række af de andre store containerrederier ville det ellers være kærkomment, hvis antallet af konkurrenter faldt. I dag er der markant overkapacitet, og selv om en konkurs i et rederi ikke betyder, at skibene forsvinder, så kunne den økonomiske krise have givet lejlighed til en tiltrængt oprydning i en branche, hvor Maersk Line med sin 15-procents markeds­andel er absolut størst, og hvor hovedparten af de øvrige containerrederier i top ti blot har fire-fem pct. af markedet.

»Det ville være særdeles kærkomment, hvis der var containerrederier, der lukkede. Nok ville det ikke fjerne alle skibe, men normalt forsvinder en række af de ældre skibe til ophugning i den situation. Det er ulykkeligt for de rederier, der arbejder på normale markedsvilkår, at regeringer nu holder hånden under rederierne,« siger senioranalytiker Jacob Pedersen fra Sydbank.

Det afgørende i den nuværende situation for Maersk Line er imidlertid, at man sikrer, at konkurrencen fungerer på lige vilkår, altså at der ikke er rederier, som overlever ved at kunne hente penge i statskasser rundt omkring.

»Vi kan se, at Hapag-Lloyd har fået tyske statsgarantier. I Korea ser vi nu, at der oprettes statslige leasing­selskaber, som overtager containerskibe. Problemet er, at det er med til at skævvride konkurrencen og forhindre, at der kan ske en nødvendig konsolidering ved, at urentable rederier forsvinder,«siger Eivind Kolding.

Cma Cgm kæmper

I disse måneder er det især CMA CGM, som kæmper for at redde sig. På rygteplanet har rederiet angiveligt modtaget indirekte fransk statsstøtte, bl.a. i form af garantier, men det har ikke kunnet bevises. CMA CGM er et af de mest ekspansive container­rederier i verden. Helt frem til den økonomiske krise eksploderede i 2008, bestilte rederiet en stribe nye skibe, herunder flere meget store containerskibe, der regnes for at være blandt de største i verden.

Krisen har imidlertid ødelagt rederiets økonomi, og rederiet har i flere tilfælde ikke været i stand til at betale for de bestilte skibe, ligesom CMA CGM har haft vanskeligt ved at bestille charterhyren for skibe, som de har lejet.

»Det er især meget risikovillige rederier som CMA CGM, som nu hænger, og det er ærgerligt, at de ikke rammes af konsekvensen af deres egne vilde bestillinger af skibe. Samtidig kan vi se på nøgletallene fra en række af de andre rederier, at de burde være bukket under, men af en eller anden grund er i stand til at sejle videre,« siger Jacob Pedersen fra Sydbank.