Mærsk på rette spor trods fortsatte udfordringer

Danmarks største virksomhedsgruppe afleverede et halvårsregnskab, der i store træk levede op til markedets forventninger. Containerforretningen i fremgang, men slet ikke i mål.

De optimistiske vinde blæste rundt om Esplanaden forud for dagens halvårsregnskab og selv om regnskabet sine steder knirker, så slap Jess Søderberg helskindet igennem det, der formodentlig bliver hans sidste regnskabsaflæggelse som topchef for den danske rederi, olie- og detailgigant A.P. Møller - Mærsk.

Der er flere solide tegn på, at virksomheden for alvor er ved at slippe ud af den sump af dårlige nyheder, der i 2006 gav Mærsk-aktionærerne utallige knubs - og som i sommers kostede Jess Søderberg en tidlig pensionering, da bestyrelsen vurderede, at der her og nu var brug for en ny kaptajn på broen. Fremtidens hold. Men trods dagens udmærkede halvårstal fra Esplanaden, der indeholdt en opjustering af bl.a. helårets nettoresultat fra 17 mia. kr. til 18 mia. kr., så kniber det fortsat gevaldigt med at presse overskudkroner ud af den største forretningsaktivitet, containerforretningen Maersk Line.

Væk er ganske vist sidste års chok-underskud på 3,7 mia. kr., men A.P. Møller- Mærsk forventer i år kun at komme i land med et mindre overskud på containerforretningen - vel og mærke ud af en forventet årsomsætning i lejet omkring de 150 mia. kr.

Skibsreder og finansdirektør Søren Thorup Sørensen erkender da også, at opkøbet af P&O Nedlloyd i 2005 endnu ikke har ført positive synergieffekter med sig.

"I forbindelse med opkøbet identificerede vi en række synergier. Men i og med vi ikke fik nogen vækst, fik vi heller ikke nogen synergier. Vi vil få synergier over tid, men vi vil ikke splitte dem ud på halvåret," sagde Søren Thorup Sørensen på telekonferencen ifølge RB-Børsen.

Også topchef Jess Søderberg siger lige ud, at trods fremgangen, så er det fortsat et meget stort stykke arbejde at udføre i containerforretningen.

"Jeg afleverer et fantastisk selskab (Til Nils Smedegaard Andersen, r ed.). Bortset fra vores containerforretning, så går det rigtig godt i vores andre hovedområder. Containerforretningen tjener ikke nok, og selvom den giver overskud i år, er plusset ikke stort nok," siger Søderberg.

Kigger man på det forretningsben, der sidste år bidrog med det største overskud, olieforretningen, så er der tilbagegang at spore.

Men det var ventet og skyldes ifølge Mærsk en række forskellige faktorer. Gennemsnitligt lavere oliepriser, højere efterforskningsomkostninger, generelt højere produktionsomkostninger, yderligere skat i Algeriet og ikke mindst af øgede afskrivninger som følge af starten af produktion i Storbritannien og yderligere investeringer i Qatar. Overskuddet efter skat i første halvår blev 3,3 mia. kr., sammenlignet med 6,3 mia. kr. i første halvår 2006. Men Jess Søderberg tror meget på specielt de store milliard-investeringer i Qatar.

"Det er en løbende investering og en gradvis udbygning af feltet. Vi venter bestemt, at investeringen i Qatar bliver en fornuftig investering. Med 550.000 tønder om dagen kommer vores oliefelt i Qatar til at betyde rigtig meget. Samtidig med en faldende produktion i Nordsøen kommer Qatar til at vægte tungt fremover," siger han til RB-Børsen.

Til gengæld er der på halvårsbasis glæde at spore over havne-operatøren APM Terminals, der fortsætter sin agressive vækst. Her steg omsætningen 26 pct. til 1,2 mia. dollar. Målt i mængder er der tale om en fremgang på 17 pct., hvilket er en vækst, der er syv procentpoint højere end markedsvæksten.

Nettoresultatet i havne-divisionen blev mere end fordoblet i forhold til første halvår 2006, således at bundlinjen stråler med knap 300 mio. kr.

Den største bidragsyder til bundlinjen i første halvår finder man dog under posten "avance ved salg af skibe og rigge mv." Her triller der 3,6 mia. kr. ned på den nederste linje i regnskabet - hvor analytikerkorpset kun havde forventet en avance på den konto i lejet omkring 1,5 mia. kr.