Mærsk og partnere øger fragtrater fra Europa til Asien

 

Maersk Line og partnerne i den ratesættende sammenslutning Far Eastern Freight Conference (FEFC) planlægger at hæve fragtraterne fra Europa til Asien. Det skriver netavisen Maritime Global Net.

 

Den østgående trafik har haft en stabil vækst i mange år og hører nu til blandt verdens største fragtruter. På grund af den noget højere vækst i den vestgående trafik har rederierne sat mange ekstra skibe ind, og fragtraterne på den vestgående rute er forhøjet, mens de ikke er fulgt med op på den østgående. Det er det, som FEFC nu ønsker at ændre.

 

- Rederierne sætter spørgsmålstegn ved rationalet i at tilbyde så høj en service på den østgående rute for så lille et afkast, skriver FEFC i en udtalelse.

 

Samtidig har kunderne et ønske om at få de mange tomme containere, som sejler fyldte fra Fjernøsten til Europa, hurtigere tilbage igen.

 

- Svækkelsen af dollaren og de stigende udgifter til brændstof har ramt rederierne hårdt, og den østgående trafik er ikke længere rentabel, når den betragtes isoleret, argumenteres det videre.

 

Det er planen, at de nye rater får effekt fra den 1. oktober 2007.

 

(RB-Børsen: Tlf: 33300335, E-mail: redaktion@rb-borsen.dk, www.rb-borsen.dk )