Mærsk Line vil kæmpe med næb og klør

Verdens største containerrederi, Mærsk Line, er klar til at sænke priserne for at forsvare markedsandele, fastslår koncerndirektør Nils Smedegaard Andersen.

Foto: Scanpix.
Læs mere
Fold sammen
A. P. Møller-Mærsk vil kæmpe for, at koncernens smertensbarn, Maersk Line, bevarer sin førerposition i markedet.

Mærsk-topchef Nils Smedegaard Andersen erklærer sig parat til priskrig for at forsvare rederiets markedsandele, selvom fragtraterne allerede er dykket med op til 30 pct. i år.

"Vi er jo verdens største containerrederi. Vi har en god service, vores kunder er tilfredse, og vores skibe sejler til tiden. Så det er klart, at vi vil jo ikke tillade, at nogen tager vores markedsandele ved systematisk at underbyde vores priser. Så hvis det er det, det kommer an på, så er vi også klar til at tage en kamp på priserne," siger Nils Smedegaard Andersen til Børsen.

Mærsk sidder i dag på omkring 15 pct. af den globale containerskibsfart, og ifølge halvårsregnskabet, der blev udsendt i fredags, fastholdt koncernen sin markedsandel i første halvår på de markeder, hvor gruppen opererer.

Men containerforretningen er ligesom konkurrenterne kraftigt påvirket af den globale økonomiske krise, der har ført til faldende verdenshandel og dermed mindre efterspørgsel på containerskibstransport.

Det har presset fragtraterne ned, og for Mærsk var faldet alene i andet kvartal på 34 pct.