Maersk Line: Uventet fald i Indien-USA markedet i år - direktør

 

Også det danske containerrederi Maersk Line har mærket, at den ventede vækst på handlen mellem Indien og USA er udeblevet i år med ratefald til følge. Men faldet i fragtraterne er ifølge Karsten Kildahl, Group Senior Vice President hos A.P. Møller - Mærsk, har ikke været så markant, som flere af konkurrenterne har givet udtryk for. Senest har rederierne bag handelsruten Indus Express besluttet at lukke den, da der er sket et kollaps i fragtraterne på ruten ifølge onlineavisen Trans-Pacific Maritime (TPM) Asia.

 

- Vi har oplevet et fald i fragtraterne, men i vores segment langt fra så væsentligt som der bliver givet udtryk for, lyder vurderingen fra Karsten Kildahl over for RB-Børsen.

 

Rederiet har i de senere år oplevet en stigende konkurrence på ruterne til og fra Indien g Sri Lanka, men det har dog ikke fået Maersk Line til at skrue ned for blusset - tværtimod har rederiet tidligere i år øget sit rutenet, der sejler fra Mellemøsten/Indien, gennem Suez-kanalen og Middelhavet, til USA's østkyst under navnet MECL1 og MECL2 (Middle East Container Line).

 

- Markedet har år til dato udviklet sig anderledes end forventet. Mange havde forventet en kraftig markedsvækst, men markedet er faktisk faldet med over 7 pct. i år. Vores fleksibilitet til at reagere på denne ændring, har nok været større end vores konkurrenters, grundet vores størrelse i denne fart, samt det faktum, at vores netværk til USA samtidigt betjener vore Europa-kunder fra Indien - et marked som til gengæld er vokset markant i år, konstaterer direktøren.

 

Han mener, at markedsforholdene på Indien-USA ruterne nøje hænger sammen med den generelle udvikling i USA's økonomi, og han vurderer, at specielt amerikanernes forbrugslyst vil være meget afgørende for væksten fra Indien.

 

(RB-Børsen: Tlf: 33300335, E-mail: redaktion@rb-borsen.dk, www.rb-borsen.dk )