Mærsk hårdt ramt af japanske regnskaber

Regnskaberne fra de tre største japanske rederier er negative, men det er primært på containermarkedet de bliver ramt.

Læs mere
Fold sammen
Det vurderer aktieanalytiker Jacob Pedersen fra Sydbank, efter at de tre store japanske rederier Mitsui, Nippon Yusen og Kawasaki Kisen Kaisha Line har nedjusteret deres forventninger til 2009.

- Containermarkedet er nedadgående, men tørlast klarer sig faktisk ganske fint. Selskabet Mitsui er faktisk ude og opjustere forventningerne til, hvordan Tørlast-segmentet skal klare sig. Så dramatisk skidt ser det ikke ud, vurderer Jacob Pedersen.

Han fastslår dog, at containermarkedet er inde i en meget svær periode.

- Raterne er kollapset, volumen er forsvundet og det er selvfølgelig med til at påvirke de her nedjusteringer og afføde dem, siger Jacob Pedersen.

Hvis man kigger på de danske selskaber, bliver man også nødt til at holde for øje, at det er containerdelen, der er hårdest ramt lige for øjeblikket.

- Mærsk bliver hårdest ramt, Torm bliver næsthårdest ramt, mens Norden næsten ikke bliver ramt. I forhold til Norden er det neutral til let positive nyheder, der kommer fra Japan, vurderer Jacob Pedersen.

Det betyder ikke, at aktieanalytikeren undervurderer den generelle nedgang i markedet.

- Vi er ude i en situation, hvor der er pres på volumen, og hvor der er mange nye skibe på vej i søen. Det er en meget meget giftig coctail. Det er i særdeleshed i tank og container, det gør sig gældende, siger Jacob Pedersen.



(RB-Børsen: Tlf: 33300335, E-mail: redaktion@rb-borsen.dk, www.rb-borsen.dk )