Mærsk-aktien sætter toårig bund

Aktierne i A.P. Møller-Mærsk er atter sunket til bunds i det hjemlige C20 Cap-indeks efter flere dårlige nyheder.

Foto: CLAUS FISKER. Aktierne i A.P. Møller-Mærsk er atter sunket til bunds i det hjemlige C20 Cap-indeks efter flere dårlige nyheder.
Læs mere
Fold sammen

Således fortsætter fragtraterne med at falde, hvilket sker sideløbende med, at olieprisen nærmest dagligt er under pres.

Og mens lavere brændstofpriser er et gode for Maersk Line, så er faldet i olieprisen af større negativ betydning for indtjeningen i Maersk Oil og Maersk Drilling, hvilket betyder, at nettoeffekten for Mærsk af den lave oliepris er et minus.

- Der er flere negative ting, som ligesom er kommet i samfase, hvilket gør, at den diversifikation, som egentlig skulle have været i Mærsk-gruppens forretning, ikke er særligt hjælpsom lige i øjeblikket, siger analytiker i Jyske Bank Frans Høyer til Ritzau Finans.

B-aktien i A.P. Møller-Mærsk falder fredag for 12. børsdag ud af de seneste 14 - denne gang med 2,4 pct. til 8845 kr. Det er det laveste niveau siden 2013.

Danske Bank har været med til at skubbe på faldet ved at nedjustere sin anbefaling af Mærsk-aktien til "hold" fra "køb".

- Vi har været overrasket over den påvirkning, som faldet i olieprisen og de negative virkninger på efterspørgslen har haft på virksomheden. De mere udfordrende udsigter betyder, at vi tager en konservativ holdning til at aktien, skriver Danske Markets i et notat.

På oliemarkedet stiger prisen på en tønde Brent 0,5 pct. til 37,25 dollar. Prisen ligger dog stadig bare en halv dollar over det laveste niveau siden slutningen af 2008.

Den seneste opgørelse af rateindekset Shanghai Containerized Freight Index (SCFI) viser desuden, at raterne for at fragte en container fra Kina og ud i verden faldt gennemsnitligt med 7,6 pct. til 487,26 i sidste uge. Det er kun få point fra det laveste niveau i flere år.

Spotprisen for at fragte en container på Maersk Lines vigtigste rute mellem Asien og Europa er dog stadig et godt stykke fra bundniveauet i år på 205 dollar per tyvefodscontainer.

Efter prisforhøjelser ugen forinden faldt raterne i denne uge hele 20,6 pct., så den gennemsnitlige pris fra Asien til Europa lød på 558 dollar per tyvefodscontainer (teu).