Lundbeck satser på egne produkter

Medicinalvirksomheden H. Lundbeck forsøger at sætte ekstra fart på udviklingen af nye lægemidler. Det sker ved at samle kræfterne i en ny enhed, som får ansvaret for færdigudvikling af markedsføring af nye lægemidler.

Lundbeck forsøger nu til dels at organisere sig ud af virksomhedens problemer med at få nye lægemidler udviklet og markedsført hurtigt nok til at lukke det hul, der opstår, når selskabets storsælgende depressionsmiddel Lexapro/Cipralex løber af patent i 2012 til 2014.

Det sker ved at etablere en ny enhed med navnet New Products, som skal samle ressourcerne til den strategiske vigtige opgave med at færdigudvikle og markedsføre selskabets senfaseprodukter.

Den ny forretningsenhed skal ifølge Lundbeck sikre, at selskabet får den fulde værdi af de lægemidler, som er tæt på at være færdigudviklet. Det drejer sig om to midler mod depression og angst, Lu AA21004 og Lu AA24530, samt midlet desmoteplase mod slagtilfælde, nalmefen mod alkoholafhængighed og Serdolect til behandling af skizofreni. Serdolect er under godkendelse hos myndighederne, mens de øvrige produkter er i fase III, hvilket vil sige at de i øjeblikket bliver testet på en større gruppe patienter verden over. Går testene som ventet, regner Lundbeck med at kunne indgive ansøgning om godkendelse af Lu AA21004 i 2010, mens der endnu ikke er sat årstal på de øvrige produkter.

Ifølge adm. direktør Ulf Wiinberg fra H. Lundbeck, skal den nye enhed sikre, at projekterne får fuld opmærksomhed og at alle nødvendige ressourcer bliver sat ind på at realisere det kommercielle potentiale i de nye lægemidler, hvis deres videre udvikling forløber som ventet.

Lundbecks hidtige marketingdirektør, Dierk Schoch, bliver direktør med ansvar for den nye forretningsenhed.