Luksusmærke stiger 8,8 mia. kroner i værdi, efter at nyt design vinder Kinas hjerte

Burberry-aktien stiger 13 procent tirsdag efter et overraskende stærkt regnskab, der viser, at virksomhedens genrejsningsplaner virker.

Burberry er med en ny designer i spidsen på vej til at blive et anerkendt luksusmærke igen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Niklas Halle'n/AFP/Ritzau Scanpix

Det britiske luksusmærke Burberry har været igennem nogle hårde år, men nu er der tegn på, at skuden er vendt.

I det netop offentliggjorte regnskab fremgår det, at salget for butikker, der har været åbne mere end et år, steg fire procent det seneste kvartal – dobbelt så meget som analytikerne havde forventet. Det overraskende positive resultat sendte aktien 13 pct. højere op, og Burberry er dermed på vej til at have sin bedste børsdag siden 2012. Med tirsdagens markante stigning er Burberrys markedsværdi samtidig steget 1,07 milliarder pund, svarende til 8,8 milliarder kroner.

Selskab Kurs Ændr. %

»Det var et godt kvartal på vores mangeårige rejse for at transformere Burberry. Vi har øget tilgængeligheden af produkter designet af Riccardo,« siger Burberrys topchef, Marco Gobbetti, i regnskabsmeddelelsen. »Kundernes respons har været meget lovende og er med til at skabe stærk vækst i vores nye kollektioner. Vi er på rette kurs med vores planer, og bekræfter vores forventninger til finansåret 2020,« fortsætter han.

Som en del af genrejsningplanerne ansatte Burberry sidste år Riccardo Tisci, der blev kendt i modeverdenen som designer for det franske luksusmærke Givenchy. Hans kollektioner hos Burberry skiller sig ud ved at have store logoer på produkter som sportstasker, sko og frakker for bedre at konkurrere med mærker som Louis Vuitton. Og Tiscis nye design har været populært, særligt blandt unge og kinesere. Salget i Kina alene steg cirka 15 pct. i kvartalet, hvilket var over analytikernes forventinger, og kom på trods af, at landets økonomisk vækst er faldet til det laveste i næsten 30 år.

Hjulpet af svagt pund

Burberry har i det seneste kvartal også nydt godt af det svage pund, som er det britiske modehus' hjemmevaluta. Når pundet faldet, bliver det billigere for udlændinge – som danskere, kinesere og amerikanere – at købe deres varer, hvilket også kan hjælpe til at give salget et løft. Pundet faldt tirsdag til den laveste kronekurs i seks måneder på grund af fornyet ballade om Brexit.

Burberry er et eksempel på en omstruktureringsplan, der faktisk virker. Virksomheden præsenterede i slutningen af 2017 en ambitiøs plan for at genopfinde sig selv, efter at driftsoverskuddet var faldet tre år i træk. Planen var komme væk fra at være et mærke for den brede befolkning og i stedet blive et rigtigt luksusmærke, der kan konkurrere med Europas andre high-end mærker som Gucci og Louis Vuitton.

Allerede året efter omstruktureringsplanen blev lanceret, begyndte driftsoverskuddet at stige igen og endte i det forskudte regnskabsår 2018/2019 på 437 millioner pund, 3,6 mia. kroner.