Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
Verdens næststørste shippingselskab China Cosco Holdings fik i første halvår et overskud på 3,45 mia. yuan (ca. 3 mia. kr.) mod et underskud på 4,6 mia. yuan (ca. 4 mia. kr.) i samme periode året forinden.
Dermed fulgte det i sporene på verdens største af slagsen, A.P. Møller - Mærsk, som også fik overskud i første halvår af 2010 mod et underskud i samme periode af 2009.
Slog Mærsk på containermængde
China Cosco Holdings beskæftiger sig ligesom det danske selskab med en række forskellige shippingrelaterede aktiviteter. Containershipping samt lastbiltransport ligger i det helejede datterselskab Coscon, mens tørlastaktiviteterne ligger i ligeledes helejede ChinaCosco Bulk. China Cosco Holdings ejer også hele logistikselskabet Cosco Logistics, mens man ejer 42,72 pct. af Cosco Pacific, som driver havne og producerer og håndterer containere.
I første halvår nåede containermængderne i Coscon op på 2.950.120 tyvefods containere (teu), hvilket var en stigning på cirka 25 pct. i forhold til samme periode i 2009. Dermed oversteg den procentuelle stigning den i A.P. Møller - Mærsks containerforretning, idet den rapporterede om en stigning på 11 pct. i første halvår. Mærsk transporterede dog stadig markant mere, idet det transporterede mængder svarende til 3,6 mio. fyrrefods containere (feu) i første halvår.
RB-Børsen