Kinesisk rival overgik Mærsk

I første halvår steg containermængderne i Coscon med cirka 25 pct. i forhold til samme periode i 2009. Det var mere end A.P. Møller - Mærsks containerforretning, der præsterede en stigning på 11 pct. i første halvår.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Verdens næststørste shippingselskab China Cosco Holdings fik i første halvår et overskud på 3,45 mia. yuan (ca. 3 mia. kr.) mod et underskud på 4,6 mia. yuan (ca. 4 mia. kr.) i samme periode året forinden.

Dermed fulgte det i sporene på verdens største af slagsen, A.P. Møller - Mærsk, som også fik overskud i første halvår af 2010 mod et underskud i samme periode af 2009.

Slog Mærsk på containermængde

China Cosco Holdings beskæftiger sig ligesom det danske selskab med en række forskellige shippingrelaterede aktiviteter. Containershipping samt lastbiltransport ligger i det helejede datterselskab Coscon, mens tørlastaktiviteterne ligger i ligeledes helejede ChinaCosco Bulk. China Cosco Holdings ejer også hele logistikselskabet Cosco Logistics, mens man ejer 42,72 pct. af Cosco Pacific, som driver havne og producerer og håndterer containere.

I første halvår nåede containermængderne i Coscon op på 2.950.120 tyvefods containere (teu), hvilket var en stigning på cirka 25 pct. i forhold til samme periode i 2009. Dermed oversteg den procentuelle stigning den i A.P. Møller - Mærsks containerforretning, idet den rapporterede om en stigning på 11 pct. i første halvår. Mærsk transporterede dog stadig markant mere, idet det transporterede mængder svarende til 3,6 mio. fyrrefods containere (feu) i første halvår.

RB-Børsen