Kinesisk havnerival mærker stigende volumener

Der var fremgang at mærke i det nyfusionerede Cosco Shipping Ports, der er opstået ved fusionen af Cosco-konglomeratet, herunder datterselskabet Cosco Pacific, og China Shipping Container Lines.

Læs mere
Fold sammen

Selskabets containerhavne, der er en konkurrent til det A.P. Møller-Mærsk-ejede APM Terminals, mærkede en øget trafik i første halvår. Der blev håndteret 46 mio. tyvefodscontainere (teu), eller 3,5 pct. flere end i første halvår af 2015, skriver selskabet i sit halvårsregnskab onsdag, mens væksten var 4,3 pct. til 14,3 mio. teu, når man vægter for ejerandel.

Cosco Shippings tørlasthavne tabte til gengæld 2,6 pct. af trafikken.

Samlet faldt omsætningen af de fortsættende aktiviteter mindre end 1 pct. til 275 mio. dollar i første halvår, mens overskuddet i fusionsselskabet dykkede knap 20 pct.

Cosco Shipping Ports håber dog kunne på at drage fordel af fusionen, som også har skabt verdens fjerdestørste containerrederi, Cosco Shipping, og dets nyoprettede Ocean Alliance med flere andre store rederier. Cosco vil både styrke sin førende position i Kina og satse yderligere på at ekspandere uden for hjemlandet.