Jyske Bank: Effekt af ny gebyrpolitik ukendt - dir

 

Gebyrindtægterne kan blive en joker i Jyske Banks regnskaber de kommende kvartaler. Banken har som led i det nye cafe-koncept ændret gebyrpolitikken over for privatkunderne, og endnu kender ingen konsekvensen.

 

- Vi har aktivitetsbestemte gebyrer, og det er ikke planen, at vi vil lægge gebyrer på vores rådgivning, men vi har en ny gebyrpolitik i vores koncept, siger administrerende direktør i Jyske Bank, Anders Dam, i et interview med RB-Børsen.

 

Adspurgt om Jyske Bank i sidste ende kommer til at tjene mere eller mindre på de nye gebyrer, svarer direktøren:

 

- Vi ved det ikke. Vi er lige begyndt på det, og det kommer helt an på, hvordan kunderne tager imod det.

 

I Jyske Banks cafe-koncept, hvis officielle navn er Jyske Forskelle2, indgår pakker med bankens produkter. En af æskerne indeholder det såkaldte "Jyske Fripas", som giver kunden en gebyrfri zone. Som udgangspunkt betaler kunden 98 kr. i kvartalet, og undgår til gengæld gebyrer på blandt andet valutaveksling, hævning i pengeautomater og visakort.

 

Tidligere opgørelser har vist, at Jyske Bank sjældent hører blandt de billigste, når bankernes priser sammenlignes.

 

- Hvad er den billigste pris? Er det prisen på produktet eller på produktet og den samlede rådgivning? Kunderne kan ikke finder rundt i alle de her muligheder, og de vil gerne betale for at få en god rådgivning, siger Anders Dam.

 

Kunderne betaler ikke nødvendigvis det samme for rådgivningen, for Jyske Bank lægger helt bevidst afstand til Nordeas koncept om samme pris til alle kunder.

 

- Vi stiller individuelle priser. Det handler ikke om, hvem der får det billigst, men om kunden er tilfreds med det, han får. Hvis en kunde køber meget mælk i butikken, så får han den også billigere, siger Anders Dam.

 

Det nye koncept, som gebyrændringerne indgår i, blev lanceret med åbningen af bankens filialer i helt ny indpakning sidst i september 2006.

 

(RB-Børsen: Tlf: 33300335, E-mail: redaktion@rb-borsen.dk, www.rb-borsen.dk )