Iværksættere skaber få job i Danmark

Danmark har masser af iværksættere, men ganske få lykkes med at skabe nye job af betydning, viser undersøgelse. Drop fokus på hjemmemarkedet og tænk i stedet globalt, lyder rådet fra en iværksætterekspert.

Esben Larsen (tv.) og Karsten Bjerring Olsen gik imod strømmen og opgav det faste job for at leve iværksætterdrømmen ud. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Danske iværksættere har mere end svært ved at skabe nye job i et antal, der virkelig batter. Alt for mange iværksættere kommer simpelthen ikke over det stadie, hvor det er dem selv og konen, der knokler for at få forretningen til at køre.

Det er konklusionen i en undersøgelse udarbejdet af Region Syddanmark, baseret på tal fra Danmarks Statistik. I undersøgelsen har man fulgt iværksættere, som åbnede deres virksomhed tilbage i 2003 og 2004 og vurderet, i hvor høj grad de har evnet at bevæge sig fra begynderstadiet med én eller to ansatte og til et stadie, hvor de har høj årlig vækst og et betydeligt antal ansatte.

Det lykkes kun for 2,3 procent

I alt 35.850 iværksættere stiftede virksomhed i perioden, men fire år senere var det beskedne 841 styk, eller 2,3 procent af iværksætterne, der havde haft så meget vokseværk, at de kan kaldes vækstiværksættere.

For at leve op til det prædikat skal iværksætteren have haft en årlig omsætningsvækst på ti procent i tre år og have flere end fem medarbejdere.

Undersøgelsens konklusioner er dårligt nyt på et dansk arbejdsmarked, som skriger efter nye arbejdspladser. Et stort antal industriarbejdspladser er forsvundet ud af Danmark i takt med den økonomiske krises rasen. De arbejdspladser skal erstattes, og her har iværksættere været et af de store håb.

Sønderjyderne klarer sig bedst

»Vi skaber rigtig mange nye virksomheder i Danmark, men vi har en udfordring på vækstområdet, hvor vi simpelthen gør det for dårligt set i forhold til vores nabolande. Ikke alle iværksættere skal være vækstiværksættere, men tallet i dag er for lavt. Derfor skal vi have flere kandidater fra universiteterne til at gå iværksættervejen, og vi skal blive bedre til satse på nye ideer i eksisterende virksomheder,« siger Christian Vintergaard, der er direktør i Fonden for Entreprenørskab.

Blandt de danske iværksættere er der betydelige geografiske forskelle på, i hvor høj grad det lykkes iværksætterne at rykke op i ligaen og præstere reelt vokseværk økonomisk og beskæftigelsesmæssigt. Bedst er således Region Syddanmark, hvor 3,2 pct. af iværksætterne levede op til kravene for at være vækst­iværksætter.

De tal kan imidlertid ikke skjule, at Danmark ligger klart efter flere andre landes evne til at skabe vækstiværksættere. Og helt slemt ser det ud, når man sammenligner med USA. En opgørelse fra Nordisk Råd viser således, at hele ti procent af alle amerikanske virksomheder med flere end 1.000 ansatte er yngre end ni år, så er det i Danmark under én procent af af de store virksomheder, der er yngre end ti år.

Tænk globalt

Christian Vintergaard efterlyser mod og visioner blandt de potentielle iværksættere. Alt for mange tænker for småt, lyder det.

»Hvis man vil sikre sig vækst som iværksætter, skal man tænke på en anden måde. Man skal have et globalt fokus og ikke kun tænke i et lokalt marked. Og så skal man sikre sig, at man kan tilbyde flere forskellige produkter,« siger Christian Vintergaard.

Mangler det amerikanske drive

I Region Syddanmark har chefanalytiker Kresten Nordestgaard Laursen stået for undersøgelsen af de danske iværksættere. Han har svært ved at sætte ord på, hvorfor det er så svært for de danske iværksættere at skabe flere job.

»Man kan spekulere i, om Danmark med sit veludviklede sociale sikkerhedsnet gør det mindre attraktivt for folk at tage skridtet ud som iværksætter. Tag bare USA hvor der er en anden tradition for at klare sig selv og skabe sin egen succes, og hvor det virker som om, mange måske er mere modige og derfor tager springet. Men det er formodninger,« siger Kresten Nordestgaard Laursen.

I Syddanmark har man travlt med at forsøge at afkode, hvordan en iværksætter med succespotentiale ser ud. Men det er mere end svært, lyder det.

»Det er nok folk med et særligt drive og en særlig ånd, der faktisk lykkes med det. Jeg tror aldrig, vi vil kunne sætte iværksættere ind i en fast skabelon og sige, at sådan er den typiske iværksætter,« siger Kresten Nordestgaard Laursen.