Investorer uvidende om kæmpe børsnotering

En af de største børsnoteringer i USA nærmer sig, men interessen fra især de private og mindre investorer er til at tage at føle på. De aner ganske ikke hvem Alibaba er.

Alibaba er en af Kinas største e-handelstjenester. Nu vil man børsnoteres i New York. Arkivfoto: Chance Chan, Reuters/Scanpix Fold sammen
Læs mere
Foto: CHANCE CHAN
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Den kinesiske internetgigant Alibaba har kurs mod børsen i New York mandag.

Det bliver en af de største noteringer nogensinde, da selskabet er værdisat til 155 mia. dollars og befinder sig dermed i samme luftlag som børsnoteringen af Amazon.com og Facebook.

Der er stemmer fremme på Wall Street, der forventer, at selskabet kan hente mere end 22 milliarder dollars på børsnoteringen. Det er det dobbelte af, hvad Ebay og Amazon hentede tilsammen.

På trods af, at selskabet er ved at præstere et af de største teknologi-noteringer nogensinde, er det dog ikke noget, som har skabt jubelscener blandt de private investorer.

De mindre investorer samt de private investorer plejer ifølge Reuters, at stå for 10 til 20 pct. i de store offentlige børsnoteringer.

Analytikere og rådgivere forventer i denne omgang ifølge Reuters mindre aktivitet fra de såkaldte "retail investors", der er en betegnelse fra de investorer, der køber aktier til sig selv, og ikke for et selskab eller organisation.

"Folk er på Facebook, det kender de. Men ingen har nogensinde hørt om Alibaba," forklarer finansrådgiver Bob Mecca fra Hoffman Estate til Reuters.

Hos mægleren TD Ameritrade Holding Corp oplever man ligeledes, at den kommende børsnotering får en lunken modtagelse blandt de små investorer. Antallet af henvendelser er bl.a. en fjerdedel af hvad Facebook skabte og det halve af Twitter.