Investorer trækker sig fra de sociale medier

Twitters aktiekurs falder som det var tilfældet for Facebook, efter at investorerne ser tegn på utilfredshed hos brugerne på de sociale medier.

Foto: EMMANUEL DUNAND. Twitter fortalte fredag, at antallet af månedlige brugere er faldet i andet kvartal, og at tallet fortsat kan falde, mens Twitter rydder ud i falske brugere. Forventningerne afspejler Facebooks, der ligeledes venter en nedsat vækst året ud.
Læs mere
Fold sammen

Det skriver The Wall Street Journal.

Twitter fortalte fredag, at antallet af månedlige brugere er faldet i andet kvartal, og at tallet fortsat kan falde, mens Twitter rydder ud i falske brugere. Forventningerne afspejler Facebooks, der ligeledes venter en nedsat vækst året ud.

Begge selskaber oplevede et aktieprisfald på mere end 20 pct. efter offentliggørelserne af selskabernes regnskaber. Hvor Facebooks markedsværdi blev reduceret med mere end 100 mia. dollar tabte Twitter knap 7 mia. dollar i markedsværdi.

»Begge selskaber har tabt 20 pct. Det har ikke været en god uge,« siger Brent Thill, der er analytiker hos Jefferies, til The Wall Street Journal.

S&P 500-indekset faldt med 1 pct. torsdag til fredag, hvilket er det største fald over to dage i juli. Det skyldes det øgede pres, som selskabernes skuffende resultatopgørelser har lagt på teknologisektoren.

Reklameselskaber, der før har benyttet de sociale medier aktivt, kan søge nye forretningsmuligheder, hvis brugeraktiviteten falder på de sociale medier. Derudover har privatlivsproblematikkerne, der især har plaget Facebook, også indflydelse på brugernes forhold til de sociale medier.

Colin Sebastian, der er analytiker hos Robert W. Baird & Co., mener på trods af Europas nye privatlivslov, og sidste uges nedgang hos de sociale medier, at man bør slå koldt vand i blodet.

»Det her er nok snarere et bump på vejen, fremfor en strukturel ændring af forbrugernes måde at forbruge online medier«, siger Colin Sebastian til The Wall Street Journal.

/ritzau/FINANS