Investorer: Svært at se løsningen for Mærsk

De store danske investorer er yderst usikre på, hvilken vej olie- og shippingvirksomheden A.P. Møller - Mærsk skal gå for at fremtidssikre forretningen. Der er ingen nemme løsninger.

Foto: CLAUS FISKER.
Læs mere
Fold sammen

De har længe råbt på forandringer og et opgør med konglomerattanken. Men nu hvor A.P. Møller - Mærsks bestyrelsesformand, Michael Pram Rasmussen, signalerer et muligt opgør med strukturen i virksomheden, er der umiddelbart ingen jubel at hente blandt aktieinvestorerne. For hvad skal A.P. Møller - Mærsk egentlig gøre herfra?

De kritiske spørgsmål har i flere år stået i kø på den ordinære generalforsamling i det store olie- og transportkonglomerat A.P. Møller - Mærsk. Investorerne har villet vide, hvad der skulle ske med de mange penge, som virksomheden puljede sammen. Og hvis der ikke var en plan, ville de have pengene ud via ekstraordinære udbytter. Men svaret fra Pram fra talerstolen har igen og igen været, at selskabet ville beholde pengene for at kunne købe op, når den rette mulighed opstod.

Opkøbsstrategien har været centreret om den eksisterende forretning, altså olie og shipping, hvilket flere investorer har været skeptiske over for.

Den strategi er nu skudt til hjørne.

»Det er entydigt positivt, at Mærsk bremser op og tænker sig om en ekstra gang, inden de vil investere stort i olie- og shippingforretningen. Så langt så godt,« siger Carsten J. Leth, chef for danske aktier i Nordea Asset Management, der forvalter aktier for en række store pensionskasser.

»Men det er svært at se, hvad virksomheden så vil satse på i fremtiden, som vil skabe værdi og langsigtet perspektiv for investorerne. Vil de opbygge nye aktiviteter med begrænsede synergier til de nuværende, vil det med stor sandsynlighed være negativt for aktionærerne de første år,« siger han.

Bestyrelsen i vildrede

Blandt flere investorer, som Berlingske har været i kontakt med, er den fremherskende holdning, at A.P. Møller - Mærsks topledelse synes at være noget i vildrede med, hvor den egentlig skal trække virksomheden hen i fremtiden.

»Vi har ikke været utilfredse med Smedegaard, men det er en koncern, hvor der skal ske store forandringer, og så er det naturligt at få en ny ind. De skal have nogle mere rendyrkede forretningsområder, men en egentlig opsplitning er ikke nødvendigvis det, vi ønsker. Deres hovedforretninger har en betydelig risiko, og det kræver tæt fokusering,« siger en aktiechef i en stor dansk pen­sions­kasse, der ikke ønsker at blive citeret ved navn.

Netop en opsplitning af virksomheden var det, som Michael Pram Rasmussen åbnede for, da det torsdag kom frem, at topchefen siden 2007, Nils Smedegaard Andersen, var blevet fyret og afløst af chefen for Maersk Line, Søren Skou.