Her er sæsonens vindere og tabere på aktiemarkedet

Da Novo Nordisk præsenterede regnskab for første kvartal, jublede investorerne. Da Pandora præsenterede deres, solgte investorerne ud. Vi har set nærmere på, hvordan C20-aktierne reagerede på årets første kvartalsregnskaber.

Arkivfoto af Novo Nordisk. (Foto: Jens Nørgaard Larsen/Scanpix 2017) Fold sammen
Læs mere
Foto: Jens Nørgaard Larsen

Forårets regnsskabssæson er overstået, og alle danske C20-selskaber har lagt tallene for første kvartal frem.

Berlingske Business har set nærmere på, hvordan aktierne reagerede på selve dagen, hvor regnskabet blev præsenteret. Her kan du altså se, hvilke regnskab investorerne umiddelbart var mest og mindst begejstrede for.

Det var klart Novo Nordisk-aktien, der tog den største optur på regnskabsdagen. Ifølge Søren Løntoft Hansen, senioranalytiker hos Sydbank, formåede Novo-regnskabet at overbevise investorerne om, at selskabet var på ret kurs efter et år med øget priskonkurrence og faldende aktiekurser.

»Det var en bekræftelse af, at Novo er i stand til at indfri deres egne høje forventninger om langsigtet indtjeningsvækst på 5 pct. over de kommende år. Det var nogle investorere ellers begyndt at tvivle på,« siger Sydbank-analytikeren.

Helt i bunden af skalaen ligger Pandora-aktien, som har haft et begivenhidsrigt år. Aktien er faldet mere end 30 pct. siden nytår, ikke mindst fordi en række store amerikanske hedgefodge shorter aktien voldsomt.

Også på selve regnskabsdagen havde Pandora en dyster dag. Med et fald på 6,6 pct. klarede aktien sin regnskabseksamen dårligst af alle.

Ifølge Søren Løntoft Hansen kunne regnskabet ellers godt have udløst en mere positiv reaktion.

»I nye markeder som Kina, Italien og Frankrig klarede Pandora det rigtig, rigtig godt og leverede pæne vækstrater, der gjorde det op for aftagende vækst på de traditionelle markeder.«

Men regnskabet kunne læses på to måder. Og investorerne valgte den mere negative fortolkning, og aktien blev straffet med et stort fald.

»Der var afmatning på det store, traditionelle amerikanske marked. Interessen for Pandora-brandet og Pandora-smykkerne synes aftagende, og investorerne blev bange for, at det vil smitte af til resten af verden,« siger Søren Løntoft Hansen.