Heineken overhaler Carlsberg i Frankrig

For første gang lykkes det Heineken at overhale det Carlsberg-ejede Kronenbourg bryggeri på omsætning. Carlsberg-chef forsikrer, at nye flasker og priser vil vende udviklingen.

Carlsberg iværksatte i efteråret en større turnaround i Kronenbourg, men effekten lader endnu vente på sig, og nu overhaler Heineken det franske bryggeri hvad angår omsætning. Fold sammen
Læs mere
Foto: Toby Melville/ Reuters
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

At Carlsberg har problemer på det franske marked er ikke nyt. Men nu overhaler ærkerivalen Heineken for første gang Carlsbergs franske superbrand Kronenbourg, som må se sig slået på omsætningen.

Carlsberg iværksatte i efteråret en større turnaround i Kronenbourg, men effekten lader endnu vente på sig, skriver Børsen. Kronenbourg omsatte sidste år for 6,2 milliarder kroner i Frankrig, et fald på tre procent i forhold til året før, mens Heineken omsatte for 6,8 milliarder kroner på det franske marked.

Kronenbourg sidder fortsat tungt på det franske marked med en markedsandel på hele 33 procent, men Heineken haler ind med 26,3 procent af markedet.

Og hos Carlsberg medgiver topchef Jørgen Buhl Rasmussen, at Kronenbourg har det hårdt.

Han står selv i spidsen for den turnaround, der skal fremtidssikre det franske bryggeri, som Carlsberg fik med i handlen ved købet af Scottish & Newcastle i 2008.

I bestræbelserne på at vende udviklingen i Frankrig er Carlsberg klar til anden del af turnaroundplanen.

”Den anden del omhandler relanceringen af hele mærkevareporteføljen, hvor de nye pakninger, flasker og prispunkter først er ved at komme ind på hylderne i øjeblikket,” siger Jørgen Buhl Rasmussen til Børsen.

Han peger på, at Kronenborug har fået en ny flaske, som skal lokke forbrugerne til, men medgiver, at med den økonomiske krise er det franske ølmærke, der ligger i mainstreamsegmentet, blevet en anelse presset på prisen.

”Det franske marked bliver i øjeblikket mere polariseret i øjeblikket, hvor mainstreammærkerne bliver ”squeezet”. Det prøver vi også at agere efter,” siger Jørgen Buhl Rasmussen til Børsen.

Han venter, at den negative udvikling vil være stoppet i løbet af andet halvår.