Grimme udsigter for Mærsk og rivaler

Krisen ser ud til at fortsætte for containerrederierne, der fortsætter med at med at tabe penge hver dag.

Foto: Scanpix
Trods en mindre stigning i raterne mellem Europa og Kina hen over sommeren er der fortsat langt op til et niveau, hvor verdens containerrederier kan tjene penge. Det skriver dagbladet Børsen.

Nu begynder krisen for alvor også at presse de store i branchen. I Tyskland har Hapag-Lloyd, verdens sjette største containerrederi, i går ifølge Bloomberg News solgt sin ejerandel i container-havnen i Hamborg til rederiets ejere, turismekoncernen Tui og Hamburgs delstatsregering. Det har sikret en akut økonomisk saltvandsindsprøjtning på mere end 2,2 mia. kr.

På længere sigt søger Hapag-Lloyd 1,75 mia. euro (13 mia. kr.) i finansiering, hvoraf man håber at hente godt 1 mia. fra den tyske stat, skriver Financial Times.

I sidste uge kunne Singapores Neptune Orient Lines så fortælle, at trafiktallene for juni lå 14 pct. under de tilsvarende tal for sidste år. Det er dog bedre end de samlede tal for årets seks første måneder, der viser en nedgang på 35 pct. Men selvom det mere moderate fald i juni kan tolkes som gode nyheder, er det dog for tidligt at være optimistisk.

/Ritzau/