Gigantskibe vil give Mærsk kæmpe forspring

Hvis rygterne om, at Maersk Line vil købe en stribe nye gigantskibe er sande, vil det styrke selskabet og befæste positionen som markedsleder, siger analytiker. (opdateret)

Foto: Vincent Jannink
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Hvis der er nogen i sektoren, der har de finansielle muskler til opkøb af nye gigantskibe, så er det Mærsk. Det vurderer senioranalytiker i Sydbank, Jacob Pedersen, efter at shippingavisen Lloyd's List skriver, at Mærsks containerrederi, Maersk Line, har spurgt asiatiske rederier om prisen på 10 gigantskibe.

"Det er umuligt at sige, om rygterne er sande, men hvis nogen i sektoren skal stikke næsen frem, så er det Maersk Line. De har styrken og det mentale overskud til det, og nye store skibe vil befæste positionen som markedsleder," siger Jacob Pedersen til business.dk.

De 10 nye skibe vil ifølge Lloyd's List sætte nye standarder med en kapacitet, der overgår de største nuværende containerskibe på havene. Maersk Lines største nuværende containerskib, Emma Maersk, har en kapacitet på 14.000 tyvefods containere (teu), mens de 10 nye skibe skal have en kapacitet på 16.000 teu.

"De helt store skibe skaber bedre forudsætninger for lavere enhedsomkostninger, og det er afgørende for at sikre den fremtidige position som markedsleder. Det vil være naturligt for Maersk Line at tænke i nye skibe på Europa-Asien-ruterne, hvor man vil gøre rigtig meget for at være foran konkurrenterne," siger Jacob Pedersen.

Han afviser, at det vil være overmodigt af Maersk Line at bestille de nye gigantskibe på et tidspunkt, hvor det økonomiske opsving i Europa fortsat er usikkert.

"Hvis de i forvejen havde en kæmpe ordrebog, kunne man tale om overmod. Men det har Maersk Line ikke, og det er nødvendigt med en fornyelse af ordrebogen med jævne mellemrum for at bevare førerpositionen," siger Jacob Pedersen.

Maersk Line er i forvejen på vej ud af krisen langt hurtigere end forventet. I 2009 tabte containerrederiet næsten én milliard kroner om måneden.