Gassen er gået af Ferraris børsnotering

Ferraris aktie er faldet støt siden børsnoteringen. Investeringsøkonom spår det ikoniske bilmærke en vanskelig kamp med investorerne. Ferrari-kender frygter, at italienerne kaster eksklusiviteten over bord.

Foto: Andrew Burton. Sergio Marchionne slår på klokken under Ferraris børsnotering 21. oktober i New York.
Læs mere
Fold sammen

Det er vanskeligt ikke at gribe til metaforer fra motorsportens verden, når der skal gøres status over Ferraris indtog på børsen.

Det er snart halvanden måned siden, at det ikoniske bilmærke fra Italien under stor bevågenhed blev børsnoteret i New York, og hvis Ferrari startede de strabadser i pole-position, er bilproducenten sakket agterud i feltet siden da.

For mens aktien lukkede i kurs 56,75 på den første handelsdag 21. oktober, er kursen nu faldet til 46,35.

Det ligner ikke just en tilværelse i overhalingsbanen, og ifølge Per Hansen, investeringsøkonom hos Nordnet, står Ferrari over for en vanskelig opgave med at overbevise investorerne om potentialet.

»Den er rød, den glinter, og den kører stærkt, men set fra investorens synspunkt så har den status ligesom guld: Mange kender varemærket, mange kender bilerne og formel-1, men fra en investeringsmæssig vinkel er den ikke noget særligt. ,« siger Per Hansen.

Han kalder samtidig processen med at gå fra privat til offentlig eje som "vanskelig" og slår samtidig fast, at børsnoteringer sjældent bliver efterfulgt af ubekymrede hvedebrødsdage.

»Statistikken viser, at de nye aktier i gennemsnit klarer sig dårligere end de bestående de første år,« siger Per Hansen.

I Schweiz sidder verdens førende Ferrari-ekspert, Marcel Massini og skuler nervøst. De seneste 44 år har han dedikeret enhver vågen time til at dyrke og formidle historier om Ferrari, og mens børsnoteringen i sig selv ikke bekymrer ham, frygter han for de afledte effekter, mødet med profithungrende investorer kan få.

Han henviser til det faktum, at antallet af producerede Ferrari-biler har været støt stigende.

»Da jeg startede med at interessere mig for Ferrari, producerede de 1.000 biler om året. Nu tales der om, at der skal produceres 10.000 biler, og lige nu sendes der mellem 7.000 og 8.000 ud om året. Ferrari bør altid være noget virkelig supereksklusivt. Vi har set det med andre luksusbrands som Gucci-håndtasker, Rolex og Louis Vitton. Det er ikke sjældent eller specielt,« siger Marcel Massini til business.dk.

Bag børsnoteringen står Sergio Marchionne, bossen i bilkoncernen Fiat-Chrysler, der ejer Ferrari. I første omgang skulle øvelsen sikre likvide midler til Fiat-Chrysler, der har bokset med en stadig større gældspukkel de senere år. Lige siden Marchionne i 2014 lykkedes med at afskibe den mangeårige Ferrari-boss Luca Cordero di Montezemolo har han haft øjnene rettet mod børsnoteringen.

Marchionne er lykkedes med at redde Fiat fra den truende konkurs, den stolte bilkoncern stod over for, da han overtog tøjlerne i 2004. Og han var hovedpersonen i den spektakulære alliance med Chrysler, der blev indgået i 2009, og som reddede den Detroit-baserede bilproducent fra konkurs.

Marcel Massini har dog ikke meget til overs for den karismatiske italiener.

»Han er en regnskabsmand, han er en adminstrator, og han er ikke en rigtig Ferrari-mand,« lyder den kontante dom.

Stod det til Marcel Massini skulle Ferrari hellere sætte eksklusiviteten tilbage i højsædet.

»Jeg så hellere, de fordoblede prisen på de eksisterende modeller frem for at producere flere,« siger han.

Og det indkapsler meget godt Ferraris kvababbelser i mødet med investorerne, mener Per Hansen.

»Er Ferrari noget særligt for investorerne? Har man en skalerbar model, der siger, at Ferrari de næste tre, fire, fem år vil vokse med 25-30 procent om året og indtjeningen, den vil to-tre doble, når vi kommer på den anden side af 2020? Der må vi enslydende sige nej, for DNAet i Ferrari er eksklusivitet. De producerer noget dyrt for de få. Og fra en investeringsmæssig vinkel er Ferrari er ikke særlig interessant,« siger Per Hansen.