Fragtrater presses af malmimport til Kina

Fragtraterne for tørlast vil formentlig falde i tredje kvartal af 2009. Især hvis Kina reducerer yderligere i sin import af jernmalm.

Læs mere
Fold sammen
Det skriver shippingavisen Lloyd's List.

Fragtraterne blev ellers styrket af Kinas finanspolitiske stimuleringspakke i de første seks måneder af året, som øgede importen af jernmalm, men nu er ser det igen ud til, at fragtraterne vil falde.

- Nogle af de vigtigste jernmalm-leverandører forventer, at eksporten af jernmalm til Kina vil falde med omkring 50 pct. i juli og august, i forhold til maj og juni, hedder det i en kvartalsrapport fra Maersk Broker.

Mægleren påpeger endvidere, at der er en generel langsigtet konsensus blandt mange spillere om, at det nuværende marked er oppustet, og at et fald i fragtraterne derfor er uundgåelig.

Ifølge kilder i tørlastbranchen vil priserne for den globale flåde af 870 capesize bulkskibe kun overleve på det nuværende niveau, hvis den kinesiske jernmalm import fortsætter på gennemsnitlige 45-50 mio. tons. Nye prognoser fra Maersk Broker forudser, at capesize raterne vil falde til et gennemsnit på 35.000 dollar om dagen i tredje kvartal fra et gennemsnit på 80.000 dollar om dagen i 2. kvartal.

Prognoserne for flåden af Panamax-skibe ikke så dramatisk. Maersk Broker venter, at gennemsnittet i tredje kvartal vil ligge på 15.000 dollar, sammenlignet med 2. kvartal, hvor gennemsnittet lå på 23.500.





(RB-Børsen: Tlf: 33300335, E-mail: redaktion@rb-borsen.dk, www.rb-borsen.dk )