Fonde vil bruge minisatelliter i jagten på gyldne investeringer

Den sidste teknologiske nyvinding inden for data-indsamling er, at amerikanske hedgefonde indsamler store mængder data i satellitter på størrelse med skoæsker.

Foto: Ukendt. Almindelige satellitter som Sputnik 3 her bliver udfordret af små satellitter på størrelse med skoæsker, der hurtigt kan hjemsende billeder, som hedgefonde kan bruge til at investere ud fra.
Læs mere
Fold sammen

Big-data er det nye sort, mere sort end god kaffe, for hvis du skal træffe en investeringsbeslutning, skal grundlaget være i orden. Og det lader til, at et amerikansk firma har lavet et gennembrud for big-data-høst: satellitter i skoæske-størrelse, der med langt højere frekvens end tidligere, kan hjemsende billeder og optegninger til analyser, som hedgefonde kan bero deres investeringer på.

Det er den amerikanske avis The Wall Street Journal, der har undersøgt firmaet, Planet Labs Inc., der står bag de nye mini-satellitter. De har nu lavet en aftale med et andet firma, Orbital Inc., og tilsammen leverer de billeder af økonomisk sensitive placeringer og dertil investeringstips med langt, langt højere frekvens end almindelige satellitter. Herfra kan investeringsfonde træffe beslutninger om, hvor de skal poste deres penge.

Firmaet Orbital Inc., der leverer investeringstips på baggrund af satellit-billederne, arbejder allerede sammen med en del investeringsforeninger men vil over for The Wall Street Journal ikke fortælle hvem.

Potentialet er enormt

Tænk hvis du vidste, hvor mange biler der kører på hvilke veje hver dag, inden du besluttede, hvor du ville anlægge din nye parkeringsplads, eller at du havde eksakte, daglige vegetative helbredstjek af et mark- eller vådområde, inden du besluttede, om du vil købe det.

Det er tankegangen bag de nye minisatellitter, for målet er, at de inden for et år leverer daglige billeder og investeringstips. Nu kan de leverer månedlige billeder.

»Næsten al økonomisk aktivitet er forandring. Når først du får adgang til daglige billeder, åbner det helt nye horisonter for at kunne monitorere den forandring,« fortæller Jimi Crawford tidligere ledende medarbejder i Google, der har været med til at starte Orbital Inc.

På sigt er det også meningen, at firmaerne bag billederne og analyserne kan leverer data om steder, der ellers er svære at få pålidelige data fra, eksempelvis Kina.