Fona smider B&O på porten

Bang & Olufsen-produkterne i Fona har ikke solgt godt nok, og elektronikkæden dropper derfor helt salget af B&O.

Der står stadig Bang & Olufsen på ruden i Fona 2000, men inden for i butikken, er B&O-tv'et erstattet med en Samsung-model. Fold sammen
Læs mere
Foto: Michael Bothager/ Scanpix
Salget gik simpelthen for sløvt. Sådan kan årsagen til, at Fona fra denne uge helt har droppet salget af B&O-produkter sammenfattes.

Fona har igennem de seneste år gradvist udfaset B&O i butikker over hele landet, og nu har elektronikkæden helt stoppet med at sælge produkterne i de sidste 12 Fona-butikker, der forhandlede B&O.

"Vi har truffet beslutningen ud fra en ren købmandsmæssig betragtning. Vi vurderer, at vi kan få mere ud af ved andre mærker på de kvadratmeter, der hidtil har været afsat til B&O-produkter," siger Michael Kjær, adm. direktør i F Group, der ejer Fona.

"Vi er vokset hver sin vej"
For nogle år siden forhandlede samtlige Fona-butikker i landet B&O, men Fona har løbende satset mere på billigere mærker, der henvender sig til et bredere publikum.

Da samarbejdsaftalen om de sidste butikker skulle forlænges, var det naturligt at afslutte samarbejdet, fortæller Michael Kjær.

"Når man tager en sådan beslutning, er det fordi, at hverken omsætning eller indtjening har været tilfredsstillende i forhold til den lagerbinding, personeoplæring og plads, som produkterne har krævet," siger han.

Han mener, at Fona og B&O er vokset hver sin vej, da Fona fører et bredt sortiment, mens B&O satser på flere af de såkaldte B1-butikker, der hovedsageligt fører B&O-produkter.

"Vi ønsker mere plads til mærker som Samsung, Sony, Philips og Panasonic. Det har vi fået nu. Fona og B&O har to forskellige koncepter," siger han.

B&O glæder sig over egen distribution
B&O's produkter blev ved udgangen af tredje kvartal 2008/09 solgt via 784 B1-butikker samt 392 såkaldte Shop-in-Shop butikker, der satser på et bredere sortiment af produkter.

Aktieanalytiker i Alm. Brand Markets, Michael Jørgensen, understreger, at 12 butikker ikke fylder meget i det samlede landskab for B&O. Men han mener, at det sætter en finger på selskabets store problem næste år:

"Det store spørgsmål er, hvor mange butikker, der vil lukke pga. den økonomiske krise. Der skal ikke mange butikslukninger til for, at B&O får svært ved at leve op til næste års forventninger om en vækst 15 procent," siger Michael Jørgensen.

Alm. Brand Markets forventer, at fem procent af de eksisterende B&O-forhandlere kommer til at lukke næste år.

B&O har ingen kommentarer til, hvorvidt man opfatter det kuldsejlede samarbejde med Fona som et stort tab for selskabets distribution.

Selskabets adm. direktør Kalle Nielsen nøjes i en pressemeddelelse sendt til Berlingske Business med at konstatere, at "Bang & Olufsen har været glade for at samarbejde med FONA."

"Nu har parterne så aftalt at stoppe samarbejdet, og så kan vi glæde os over, at vi fortsat har en meget stærk distribution i Danmark med en god udbredelse af B1-butikker, som hovedsageligt sælger Bang & Olufsen produkter, siger Kalle Hvidt Nielsen i pressemeddelelsen.

Det seneste år har B&O dog også lukket en række af selskabets B1-butikker, da mange forbrugere har vendt ryggen til den Struer-baserede audio- og visielkoncern. Ud over B1-butikkerne har B&O bl.a. et omfattende samarbejde med Expert-kæden.

FONA har 65 butikker, som er placeret i butikscentre og på hovedstrøg over hele Danmark.