Finansradio: D/S Norden går attraktiv fremtid i møde

Den store kinesiske efterspørgsel på råstoffer virker som en katalysator for tørlastmarkedet, der af en analytiker betegnes som ekstremt attraktivt. Fremtidsudsigten er høje rater og dermed gode indtjeningsmuligheder for det danske rederi D/S Norden.

D/S Norden, der primært sejler med tørlast såsom jernmalm og kul til og fra Kina, kommer til at nyde godt af tørlastmarkedets høje niveau i 2008 og måske endnu længere frem i tiden. Analytiker Jacob Pedersen fra Sydbank forklarer overfor NetPosten.dk., at markedet er attraktivt og at det forbliver attraktivt minimum til og med 2009.

- Tørlastmarkedet bliver ved med at være ekstremt attraktivt i 2008 og 2009. Det hænger sammen med høje fragtrater, og at produktionen af nye skibe ikke kan matche efterspørgslen de kommende år, siger han.

Jacob Pedersens synspunkt bakkes op af administrerende direktør og bestyrelsesformand George Economou fra D/S Nordens græske konkurrent DryShips, der ligeledes mener, at tørlastmarkedet vil forblive attraktivt og peger på Kina’s enorme vækst, som drivkraften bag markedet.

- Kina er end ikke halvvejs gennem deres industrielle produktionscyklus, siger George Economou til nyhedstjenesten IBD.com.

Videre forklarer Economou, at Kina vil fortsat have et stort behov for jernmalm og kul, hvilket betyder højere fragtrater. Han bakkes op af flere analytikere, der heller ikke ser efterspørgslen på tørlastmarkedet falde.

Det er især importen og eksporten i BRIK-landene, der er en fællesbetegnelse for de stærkeste økonomier i udviklingslandende - Brasilien, Rusland, Indien og Kina - der har givet tørlastraterne et kraftigt skub op i år, hvilket har betydet, at fragtraterne er steget med over 100 pct. i år.

D/S Norden har haft et usædvanligt godt år med hele seks resultatopjusteringer, og rederiets forventninger er blevet opjusteret omkring 1,5 milliarder kroner efter skat, hvilket markedet belønnet med en stigning i aktiekursen på over 130 procent siden årsskiftet. Og administrerende direktør for D/S Norden ser ifølge et interview med Børsen positivt på fremtiden.

- Shipping er det lange seje træk. Det glæder mig endnu mere, at vi ligger godt til for 2008 og 2009, siger rederichefen.

På langt sigt er udsigterne for tørlastmarkedet positive. Drivkraften er BRIK-landene, der ventes at blive nogle af verdens største økonomier indenfor kort tid.

De største økonomier blandt emerging markets landene oplever så kraftig vækst i øjeblikket, at de hver især i 2050 vil være blandt de seks største økonomier i verden. Emerging markets står i dag for godt 60 procent af verdens samlede vækst, hvor hovedparten deles af Kina og Indien med samlet 40 procent, men også Rusland og Brasilien er godt med. Af BRIK-landenes økonomi vil Kina klart være den største, og Kina vil i 2007 være den største bidragsyder til den globale BNP-vækst.

Hør finansradio her

Finansradio er leveret af Netposten.dk