Ferrari suser ind på børsen i New York

Da Ferrari onsdag eftermiddag langt om længe kom på børsen i New York, blev aktien prissat med op til 10 dollar mere, end hvad der var forventet.

Foto: LUCAS JACKSON

Onsdag morgen lokal tid holdt rækker af sportsvogne parkeret udenfor børsen i New York, mens mænd klædt i de ikoniske røde Ferrari-jakker stod samlet om skærmene indenfor.

Anledningen var den længe ventede børsnotering for sportsvognsproducenten Ferrari, og da klokkerne langt om længe ringede, kunne topchef Sergio Marchionne juble over, at investorerne tilsyneladende er mere end parate til at betale for den italienske virksomhed.

For mens prissætningen for en Ferrari-aktie tirsdag aften ramte 52 dollar pr. aktie, blev aktien udbudt til helt op til 62 dollar, umiddelbart efter børs-klokkerne kimede. I løbet af onsdag faldt aktiekursen dog en smule, og onsdag aften lå den således på 55 dollar pr. aktie.

Omkring 17 millioner aktier, eller knap 10 procent af den ikoniske bilproducent, er sat til salg under det opsigtsvækkende børsforkortelse »RACE«.

En umiddelbar Fiat Chrysler-succes

Børsnoteringen kommer efter flere ugers intens markedsføring fra Ferrari, hvor velbesøgte roadshows i blandt andet New York, Boston og London har fungeret som reklamesøjler for den ekslusive sportsvogsproducent.

Og i første omgang ser det ud til, at markedsføringen har båret frugt for Sergio Marchionne og Fiat Chrysler-koncernen, der ejer Ferrari. Ideen om at børsnotere Ferrari havde nemlig også til formål at bringe den gældsplagede koncern på ret kurs.

Ifølge analytikere står Ferrari for mere end en tredjedel af den samlede værdi i Fiat Chrysler-koncernen, hvilket helt konkret også fremgår af koncernens regnskabsbøger. For mens Ferrari kun står for tre procent af Fiat Chryslers omsætning, står det italienske selskab for 12 procent af indtjeningen.

»Ferrari fungerer som et luksusbrand og prestige-skaber for Fiat Chrysler, men det har også stor betydning for omsætning og indtjening i modervirksomheden,« siger analytikeren Brian Hamilton fra Sageworks til Wall Street Journal.

Ved første offentlige udstedelse af aktier til en pris på 52 dollar blev Fiat Chryslers indtjening ved børsnoteringen vurderet til knap 900 millioner dollar, men med Ferraris flyvende start på børsen i New York bliver indtjeningen utvivlsomt en del højere for moderselskabet.

Det eksklusive luksusprodukt

Selv om de 17 millioner aktier, Ferrari udbyder, umiddelbart lyder som et højt tal, skal aktiespekulanter alligevel være heldige, hvis de vil købe dem. For de er populære.

Det er 31-årige Martin Van Amerongen fra Detroit et levende bevis på. Før onsdagens børsnotering fortalte han til Wall Street Journal, at han gerne ville have fat i 2500 Ferrari-aktier, fordi det altid vil være god forretning at investere i luksusprodukter som Ferrari.

»Markedet for luksus-brands er meget stabilt, og uanset hvilken form for økonomi, vi rammer, vil der altid være et publikum for luksusprodukter«, siger han.

Men på trods af bilgigantens popularitet og den store opmærksomhed omkring børsnoteringen er det ikke sikkert, at investorer som Martin Van Amerongen får de helt store afkast ved at bruge alle deres penge på at fylde porteføljen op med Ferrari-aktier. Bilproducenten har nemlig ikke planer om at drøne af sted mod den helt store vækst.

I stedet oplyser den Fiat-ejede bilproducent, at selskabets fortsatte strategi er at holde en lav produktion af biler og en kontrolleret vækst, så brandet også i fremtiden fortsætter med at være et eksklusivt luksusprodukt.

Udland og Formel 1 kan spænde ben

Mens Ferraris kontrollerede vækst har betydet en beskeden stigning i indtægter i løbet af de seneste tre år, er salget af de italienske luksusbiler faldet i første halvdel af 2015 i forhold til samme periode året før.

Nedgangen skyldes især, at økonomierne i lande som Kina, Rusland og Brasilien ikke er i lige så eksplosiv vækst som tidligere. Store formuer er forduftet på grund af faldende aktiekurser og nedgang i landenes valuta, og det sætter tydelige spor i regnskabet hos Ferrari. For eksempel viser selskabets seneste regnskabstal et fald i omsætning fra det kinesiske fastland på næsten 200 millioner kroner i første halvdel af 2015.

Derudover kæmper Ferrari også med at fastholde deres image som verdens førende producent af biler til motorsportens kongeklasse, Formel 1. For mens italienerne historisk set er sportens mest succesfulde bilproducent nogensinde, har Ferrari kæmpet for at fastholde deres position i sporten, efter ikonet Michael Schumacher indstillede karrieren i 2012. Fortsætter den sportslige modgang for Ferrari, kan det få fatale konsekvenser for virksomheden.

»En længere periode uden succes kan svække Ferrari-brandet, hvilket kan betyde, at de potentielle kunders entusiasme for Ferrari-brandet, og deres opfattelse af vores biler kan få en negativ effekt på vores forretning,« skriver Ferrari selv i deres børsprospekt, som de udgav forud for børsnoteringen.