Familierederi koster stenrig Stadil-klan dyrt

Væksten falder i familiedynastiet Thornico, der ejes af Christian Stadil. Specialrederiet Thorco er det sorte får i familien, der trækker ned, og efter et mareridtsår sidste år ændres strategien. Børsplaner for Thorco er samtidig udskudt.

Foto: Søren Bidstrup. Væksten falder i familiedynastiet Thornico, der ejes af Christian Stadil. Specialrederiet Thorco er det sorte får i familien, der trækker ned, og efter et mareridtsår sidste år ændres strategien. Børsplaner for Thorco er samtidig udskudt.
Læs mere
Fold sammen

År med fremgang og vækst er afløst af pludselig tilbagegang i Thornico, der ejes af den farverige erhvervsmand Christian Stadil.

Thornico, der udgøres af cirka 100 driftsselskaber og vurderes at være fire til fem milliarder kroner værd, tjener stadig mange penge. Sidste år var det 286 millioner kroner før skat. Det er dog væsentligt mindre end året før, og flere års trend med fremgang er dermed brudt.

Christian Stadil leder Thornico sammen med sin far, Thor Stadil. De to udpeger familiens rederi, Thorco Shipping, som problembarnet i familiefirmaet. De to træder derfor bremsen i bund i selskabet, der tabte over 100 millioner kroner på driften sidste år.

Det gør ondt, for resten af familiekonglomeratet tjener gode penge.

»Det er Thorcos resultat, der slår igennem og trækker ned. Generelt er det gået godt i virksomheden med rekordresultat flere steder. Undtagen i Thorco. Shipping er lidt af et mareridt i øjeblikket,« siger Christian Stadil og peger på fødevarevirksomheden Lactosan og modevirksomheden Hummel som to af lyspunkterne i koncernen.

Thorco er et specialrederi, der groft sagt kan transportere alt det, der ikke kan proppes i en container såsom Americas Cup-skibe, store gravkøer og vindmøller for bare at nævne et lille udvalg.

Under krisen har Stadil satset meget offensivt på Thorco i forventningen om, at krisen ville være overstået nu og indtjeningen i selskabet dermed ryge i vejret. Det må far og søn nu erkende var en fejl. De fleste rederier verden over nyder godt af lavere omkostninger til skibsbrændstof som følge af den meget lave oliepris. Men det kommer ikke Thorco til gode, snarere tværtimod. Det skyldes, at Thorco transporterer meget udstyr til olieboringer og -eftersøgninger.

»Vi blev ramt af, at rigtig mange olieprojekter er stillet i bero på grund af den meget lave pris. Det, vi troede, vi skulle sejle med, er udskudt på ubestemt tid. Der er mange projekter, der slet ikke er rentable, når prisen er så lav,« siger Thor Stadil, der er bestyrelsesformand i Thorco, som han begyndte at bygge op fra grunden for cirka 12 år siden.

Han var drivkraften bag sammenlægningen af Thorco og kriseramte Clipper speciallastrederi i 2013. Den skete netop som et meget offensivt træk fra Stadil-klanens side, fordi der var tillid til en snarlig vending i markedet. Dengang jublede de i familien Stadil. I dag er de lidt mere afdæmpede.

»Vi er mindre aggressive, end vi har været før. Det er helt klart. Hvor vi før gik efter at samle nødlidende konkurrenter op, tager vi det mere med ro. Det har også noget med eksponeringen at gøre i en udfordret branche. Thorco, som er en kapitaltung virksomhed, fylder meget i vores koncern,« siger Christian Stadil.

Fylder Thorco for meget i koncernen, synes I?

»Det er lige på vippen nu, synes jeg, i forhold til hvor meget vi har lyst til at bære i en presset industri. En ting er, at det vejer tungt på balancen, men nu bliver vi også ramt på driften af Thorco, og det har været lidt af et wakeup-call for mig,« siger Christian Stadil.

Han tilføjer, at han sammen med sin far stadig har tillid til, at markedet på et tidspunkt vil rette sig, og at der i den forbindelse er et stort indtjeningspotentiale. Før krisen for syv-otte år siden tjente Thorco eksempelvis 100 millioner kroner årligt med bare ti ansatte. I dag er selskabet meget større.

»Vi var aggressive for et par år siden, men opsvinget i markedet kom ikke, som vi troede, og så bliver man en smule mere »shaky«. Der er ikke den samme risikovillighed, som der var for et par år siden. Altså, havde vi kendt historien i 2008, havde vi nok gjort noget andet,« siger Thor Stadil.

Derfor dropper Stadil vækststrategien for Thorco. Men i andre dele af koncernen er der stadig muligheder for at vokse med opkøb. Det gælder bl.a. i Hummel og i det nyere teknologiben, der satser på digitale opstartsvirksomheder.

»Sådan er det jo i et konglomerat. Der er de berømte gynger og karruseller. Problemet er bare, at den her karrusel, Thorco, er gået i stå, og den er helt rusten og har sat sig fast,« siger Christian Stadil.

Mens Thorco lider, er der til gengæld noget at glæde sig over for far og søn i forretningsområdet fødevareteknologi, som bl.a. producerer maskiner til håndtering af æg under navnet Sanovo.

»Her er lavet den største turnaround i vores historie. Det er vi meget tilfredse med,« siger Christian Stadil med henvisning til, at forretningsområdet tabte 130 millioner kroner for to år siden, men tjente 25 millioner kroner sidste år.

Opmuntret af fremgangen andre steder i koncernen er appetitten på at satse på vækst intakt hos Christian Stadil.

»Vi slapper ikke af som koncern. Vi udvider i nye segmenter i tech-gruppen eksempelvis. Det er primært i Thorco, at vi lige slapper lidt mere af,« siger Christian Stadil.

For et år siden luftede far og søn en fremtidig børsnotering af en del af Thornico. Her var det især rederiet Thorco, der var i tankerne. Men det er skudt til hjørne for nuværende.

»Vores tanker om at lave en børsnotering af Thorco er selvfølgelig udskudt. Det ville ikke give mening nu. Så nu smøger vi ærmerne op og bider tænderne endnu hårdere sammen,« siger Thor Stadil.