Facebook skifter navn – vil afspejle den nye sociale fremtid

Facebook har skiftet navn for at afspejle virksomhedens engagement i at vække det såkaldte metaverse til live. Navneskiftet kommer efter en række artikler har afsløret, at trolde og hadefulde grupper hærger på det sociale medie.

Facebook som virksomhed har skiftet navn til Meta.  Fold sammen
Læs mere
Foto: Regis Duvignau/Reuters
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Facebook som virksomhedsnavn er fortid.

Selskabet bag det populære sociale medie Facebook har torsdag annonceret, at det rebrander sig selv og skifter navn til Meta. Meta er en reference til begrebet »metaverse,« som virksomheden betegner som »den næste evolution i den sociale forbindelse.« Ordet metaverse er en sammensmeltning af ordene »meta« og »universe,« og refererer til en slags virtuel virkelighed på nettet.

»Vores virksomheds vision er at hjælpe med at bringe dette metaverse til live, så vi ændrer vores navn for at afspejle vores engagement i denne fremtid,« skriver Meta i sin pressemeddelelse.

Metas topchef Mike Zuckerberg har tidligere sagt, at metaverse er den næste version af internettet, og at hans virksomhed vil bruge flere milliarder dollars om året på det.

»Lige nu er vores brand så tæt knyttet til ét produkt, at det umuligt kan repræsentere alt det, vi laver i dag, endsige i fremtiden«, sagde Zuckerberg ved torsdagens virtuelle præsentation, hvor han præsenterede det nye navn.

Det er kun moderselskabet, der skifter navn fra Facebook til Meta. Det vil sige, at apps som Facebook, Messenger, Instagram og WhatsApp beholder deres navne og logoer. Det kan sammenlignes med, da Google i 2015 ændrede sig navn til Alphabet og gjorde Google-brandet til et datterselskab i Alphabet.

Nyt navn efter kritik

Navneskiftet kommer, efter at Facebook gennem længere tid har været under beskydning fra amerikanske politikere og senest er endt i stormvejr efter afsløringen af de såkaldte Facebook-filer. Et læk til Berlingske afslører, hvordan verdens største sociale medie utilsigtet har hevet brugere ned i et hul af voldsforherligelse og konspirationsteorier.

Samtidigt er WhatsApp – som altså også er en del af moderselskabet – blevet kritiseret for at føre til lavt selvværd, depression og spiseforstyrrelser hos teenagere.

»Seriøst? Facebook forsøger at distrahere journalister og politiske beslutningstagere fra whistleblowerens beviser for uansvarlige ledelsesbeslutninger og muligt kriminel adfærd,« siger Roger McNamee, venturekapitalist og forfatter af bogen »Zucked: Waking Up to the Facebook Catastrophe« til det amerikanske investormedie MarketWatch.

»Hvis de ændrer organisationsstrukturen, vil det være for at beskytte Mark Zuckerberg mod at være ansvarlig for de skader, som hans virksomhed har begået under hans ledelse,« tilføjer han.

Aktien, som på handelsplatforme stadig går under navnet Facebook, steg over fire procent efter nyheden om navneændringen. Fra 1. december vil aktien blive handlet under en ny tickerkode, MERS.

Selvom navneskiftet har vakt begejstring hos investorerne, er Twitter-universet ikke helt ligeså imødekommende. Her er nogle af de første reaktioner.