En nådesløs forudsigelse får SAS-aktien til at styrtdykke: »Det er et meget, meget voldsomt fald«

SAS kigger mod afgrunden, og hvis selskabet ikke skal gå konkurs, er det nødvendigt at omstrukturere selskabet. Sådan lyder den opsigtsvækkende vurdering fra to analytikere, der onsdag har sendt aktiekursen i et alvorligt fald. Ekspert peger på, at det igen kan blive nødvendigt for den danske og den svenske stat at holde hånden under SAS.

SAS-aktien er indtil nu blevet handlet baseret på forhåbninger snarere end realiteter, lyder det fra Jacob Pedersen, luftfartsanalytiker i Sydbank. Fold sammen
Læs mere
Foto: Søren Bidstrup
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

SAS har onsdag fået gevaldige øretæver på aktiemarkedet.

Det sker, efter at to analytikere i den norske bank DNB Markets har udgivet en opsigtsvækkende kommentar om flyselskabets fremtid.

Her skriver de, at SAS »nærmer sig konkurs«, og at den eneste chance for overlevelse er en omstrukturering af selskabet.

Samtidig har DNB Markets skåret sit kursmål på SAS-aktien fra én svensk krone til 40 øre.

Da markedet lukkede onsdag eftermiddag var aktien nede i 1,27 svenske kroner, hvilket er et fald på over 19 procent. Dermed er SAS-aktien på sit laveste siden slutningen af december.

»Der har ikke været den store bevægelse blandt de andre flyselskaber i dag, så det er udelukkende en ting, der vedrører SAS. Det kan kun være, og det mener mange andre eksperter også, den her rapport fra DNB Markets. Man kan ikke pege på andet, der skal give så stort et fald. Det er et meget, meget voldsomt fald,« siger Ole Kirchert Christensen, redaktør på luftfartsmediet Check-In.

Strejken fra bagagemedarbejderne er ovre, og det burde egentlig afspejle sig positivt i aktiekursen, siger han. Selvom brændstofpriserne for tiden er høje, mener han ikke, at det kan forklare det store fald, især taget i betragtning af at konkurrenterne ligger forholdsvist stabilt.

»Det er noget, der kan rette sig igen, men som både DNB Markets og Sydbank peger på, skal kursen længere ned. Mange investorer, som har troet, at SAS-aktien var guldrandet, vågner op til en helt ny situation i dag,« siger han.

»Tilliden fra investorernes side er nødvendig, og det er bestemt ikke noget, der skaber tillid, dét vi ser i dag,« slår Ole Kirchert Christensen fast.

Luftfartsanalytiker i Sydbank Jacob Pedersen mener, at aktien er blevet handlet ude af trit med den indtjeningsmæssige virkelighed, og at aktiekursen derfor har været mere baseret på forhåbninger end realiteter.

»Børsværdien af SAS har indtil her til morgen (onsdag, red.) været mere end dobbelt så høj, som den var inden corona. Og SAS' indtjeningsmuligheder fremadrettet er altså væsentligt ringere, end de var inden corona,« siger Jacob Pedersen til Ritzau.

Har man sagt a, må man også sige b

Siden pandemien begyndte, har SAS mistet over to tredjedele af sin markedsværdi. I 2020 skred den danske og den svenske regering ind med en redningspakke på 8,5 milliarder kroner.

Det gjorde de ved at øge deres ejerandele, så de to lande ejer omkring 14 procent af selskabet hver.

»Den danske og svenske regering valgte at holde hånden under SAS, da coronapandemien startede. Der er ikke nogen, der kan forestille sig, de trækker stikket nu. Har de sagt a, siger de også b. Men det er ikke bare sådan, at de bliver ved med at komme med milliarder uden at stille krav,« siger Ole Kirchert Christensen fra Check-In.

I en skriftlig kommentar oplyser SAS, at de ikke ønsker at kommentere aktiekursen, men at firmaet præsenterer kvartalsregnskab tirsdag i næste uge.

»Der er ingen tvivl om, at når regnskabet kommer, vil vi blive meget klogere. Det kan godt være, at markedet allerede tager forskud på det,« siger Ole Kirchert Christensen.