Effektivisering i gang hos Tryg

Forsikringsselskabet sætter ikke længere prisen op, når pengepungen er ved at blive tørstig. De har sat et effektiviseringsprogram i gang indtil 2015.

Direktør for TRYG, Morten Hubbe, har ændret strategien, så selskabet ikke længere blot sætter priserne op, men også øger effektiviseringen og dermed indtjeningen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Jeppe Bjørn Vejlø
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Aktionærdagen i København er i fuld gang. Salene på Radisson Hotel er fyldt med private investorer, som har slået lytteklapperne ud.

Morten Hübbe, adm. direktør hos forsikringsselskabet Tryg, har taget turen op på scenen. Budskabet til de private investorer er, at de altså ikke træder vande. De sætter ikke blot prisen op, for at tjene penge. De går andre og nye veje i dag.

Tryg har skabt et effektiviseringsprogram, hvor de vil effektivisere frem til 1 milliard indtil 2015.

”Vi har haft nogle år, hvor vi primært tjente penge ved at sætte priserne op. Og det er klart, at det er et meget kortsigtet program,” siger Morten Hübbe.

”Vi har de senere år været i gang med et meget stort effektiviseringsprogram. Derfor ser vi vores forsikringsresultat er stødt stigende over de seneste år og det gør, at vi bliver mindre og mindre afhængige af bare at få et investeringsafkast. Det er et område, som vi prøver at have en lidt anden strategi på end vores konkurrenter.”

Tryg blev børsnoteret i 2005 og har i dag en markedsværdi på 35 milliarder kroner.

”Med den størrelse vi har skal vi kunne gøre det mere effektivt end resten af markedet. Vi skal blive mere effektive så det er en fordel både for vores kunder og vores aktionærer,” siger Morten Hübbe.

De har sat sig et mål, så de bruger færre penge af kundernes på administration, de vil skabe mere konkurrenceevne samt en situation, hvor deres produkter bliver mere attraktive, som samtidig kan sikre, at de løbende styrker deres indtjening til glæde for aktionærerne.

”Omkostninger er jo ikke det mest sexede emne, det er bare utrolig vigtigt for, at vi kan holde vores priser i ro, så vores konkurrenceevne lykkedes og at vi kan holde vores priser i ro,” siger Morten Hübbe.