Dyre darlings

Mange af verdens store firmaer har et selskab under paraplyen, som giver underskud år efter år, men som betyder noget særligt for ledelsen eller for firmaets historie. Læs om tre darlings i den dyre ende: Lindø, Saab og Chelsea.

Det handler om prestigeprojekterne og det dyre legetøj. Firmaer, som bliver holdt i live på grund af goodwill fra bestyrelsen, eller fordi ledelsen nærer særlige følelser for deres eksistens. I enhver moderne virksomhed ville man stille sig selv det naturlige spørgsmål: Hvorfor beholder man konsekvent et selskab, som ikke kan tjene penge?

Faktum er, at virksomheder som Lindø¬værftet, Saab Automobile AB og Chelsea FC ikke er rentable på den skala, som selskaber oftest bedømmes efter. A.P. Møller - Mærsk Gruppen er kendt for ”rettidig omhu”, men det slogan er næppe dækkende for den måde, som man driver Lindøværftet.

Hos amerikanske General Motors (GM) hedder den evige økonomiske skarnsknægt Saab. Bilproducenten har ikke formået at generere et overskud i over ti år, og de fleste andre moderselskaber ville nok have trukket stikket på den uartige svenske lillebror. Alligevel lever Saab videre.

Og så er der Chelsea FC. En fodboldklub med et helt formidabelt underskud og ejet af den russisk oligark Roman Abramovich, som lever i eksil i England. Han står bag investeringsfirmaet Millhouse Capital, der bl.a. ejer 41 procent af Ruslands største stålproducent, Evraz Group.

De tre underskudsforretninger har det til fælles, at de alle er kæledægger for kæmpekoncerner.

Danmarks konglomerat nummer ét er uden tvivl A.P. Møller - Mærsk. Giganten kom ud af 2006 med et samlet overskud på 38 mia. kr. før skat. Blandt koncernens mange aktiviteter gemmer Lindøværftet sig med røde tal i en ellers sort regnskabsbunke. Odense Stålskibsværft Gruppen A/S, som den fynske darling officielt hedder, har ikke kunnet fremvise et overskud de seneste tre regnskabsår. I 2006 nåede underskuddet op over 1 mia. kr. Hvor er den Møllerske logik blevet af i særtilfældet Lindø?

Det er næsten almen viden, at værftet har en særlig plads i den gamle skibsreders hjerte. Hans far grundlagde værftet, og han har selv været der meget som dreng. Indtil 1993 med Jess Søderbergs avancement til koncernchef i A.P. Møller - Mærsk har selskabet altid været under Møller-familiens personlige ledelse. Dilemmaet for den nye bestyrelsesformand, Lars-Erik Brenøe, står mellem at lukke flere tusinde arbejdspladser eller påføre aktionærerne nye tab, medmindre altså skuden vendes hurtigt.

Aktieanalytiker Lau Svenssen fra Aktieinfo.net siger: ”Man har brugt Lindø som en slags husværft, hvor man byggede de mest moderne skibe og derfor teknologisk set kunne holde kortene ind til kroppen. Problemet er bare, at som tiden er gået, er det tekniske forspring forsvundet. Derfor er den basale konkurrenceevne i dyb krise.”

Forfatter og journalist Søren Ellemose, som har skrevet flere bøger om Mærsk-koncernen, siger: ”Man har strømlinet Lindøværftet for at se, om kerneforretningen kan fungere, men man kan ikke komme uden om, at det er sidste udkald for Lindø.”

Læs mere om de tre ”darlings” Lindø, Saab og Chelsea i Berlingske Nyhedsmagasin fredag 7. december.