DSV kører mod en opjustering tirsdag

DSV kan meget vel være kørt i stilling til en opjustering, når den danske transport- og logistikkoncern tirsdag kommer med regnskab for andet kvartal.

Foto: CLAUS BJØRN LARSEN. Det vil være en skuffelse, hvis DSV ikke kan levere en opjustering. Selskabet kom godt fra start i året og forventes at kunne bygge videre på de takter og har derudover markant medvind fra styrkelsen af dollar, siger Jacob Pedersen, senioranalytiker i Sydbank.
Læs mere
Fold sammen

DSV venter selv en indtjening før særlige poster på 2700-2900 mio. kr. for hele året, mens analytikerne ifølge Ritzau Estimates regner med et plus på 2955 mio. kr.

- Det vil være en skuffelse, hvis DSV ikke kan levere en opjustering. Selskabet kom godt fra start i året og forventes at kunne bygge videre på de takter og har derudover markant medvind fra styrkelsen af dollar, siger Jacob Pedersen, senioranalytiker i Sydbank.

En stærk dollar, en europæisk landtransport i bedring og vundne markedsandele i et ellers vanskeligt marked for luft- og søfragt ventes at bidrage til et løft til omsætning og indtjening.

I kvartalet ventes omsætningen at vokse 5,8 pct. til 12.870 mio. kr., mens driftsoverskuddet før særlige poster ventes at stige til 762 mio. kr. fra 701 mio. kr. i samme periode året før.

Det er dog ikke en lutter dans på roser på markederne, hvor blandt andet regnskaber fra de schweiziske konkurrenter Kuehne & Nagel og Panalpina har indikeret svære markedsvilkår.

- Begge regnskaber har understreget en meget stor usikkerhed omkring væksten i markedet, hvor Kuehne & Nagel blandt andet slet ikke ville spå om, hvor meget markedet for luft- og søfragt vil vokse resten af året, siger han.

- Samtidig kan vi se fra containerrederierne, at volumenudviklingen ikke er så god. Det vækstbillede, vi så for tre måneder siden, det er helt klart forringet. Det er måske den lille usikkerhed, der kan holde en opjustering tilbage, siger Jacob Pedersen.

De svære markeder kan man godt nikke genkendende til hos Alm. Brand Markets, der dog forventer, at DSV trods de udfordrende vilkår på havet og i luften har været i stand til at vokse.

- Trods svære markedsforhold forventer vi, at DSV fortsætter volumenfremgangen og tager markedsandele. Vi forventer, at DSV i andet kvartal øger indtjeningen med cirka 15 pct., skriver senioranalytiker Jesper Christensen i en optakt til regnskabet.

- DSV har en fleksibel forretningsmodel og udsigt til positiv effekt fra tidligere effektiviseringer, og vi ser derfor positivt på DSV's indtjening for helåret trods svære markeder, skriver han.

Inden for landstransport i Europa ser der derimod ud til at være en smule bedring at spore, og hos Sydbank venter Jacob Pedersen, at DSV vil lande det bedste kvartal i et par år.

- Jeg tror på, at DSV har vundet markedsandele og har flere sendinger, men det sker formentlig til en lavere pris, fordi benzinpriserne er kommet en del ned.

- Uanset kommer det til at give et løft til indtjeningen, og det bliver formentlig et af de bedste regnskaber i Road-divisionen, vi har set længe, siger Jacob Pedersen.

Blandt analytikerne er der desuden en forventning om, at DSV i forbindelse med regnskabet vil sende penge i aktionærernes retning i form af et nyt aktietilbagekøbsprogram, da der ikke er brugt penge på opkøb det seneste stykke tid.

En større forretning er ellers en soleklar ambition hos ledelsen, men der har tilsyneladende ikke været et match de seneste måneder. Sydbank venter et program i størrelsesordenen 400 mio. kr.