Det er sjældent, at en aktie falder over 20 procent, og det er ekstremt sjældent, at det sker for en af Danmarks største virksomheder.
Ikke desto mindre er det præcis det, vi ser hos Mærsk onsdag. Aktien dykker 25 procent til 11.500 kroner, hvilket er den laveste kurs siden 2020.
Men der er som udgangspunkt ingen grund til panik. Den væsentligste årsag til det enorme kursfald, er nemlig, at Mærsk i dag har udbetalt et udbytte på 4.300 kroner, efter, at aktionærerne tirsdag godkendte udbytteplanerne til den årlige generalforsamling.
Den store udlodning kommer på bagkant af et stærkt 2022 for Mærsk, hvor især høje fragtrater var med til at give virksomheden et rekordstort overskud på 203 milliarder kroner. Det var samtidig det største overskud et dansk selskab nogensinde har præsenteret.
»Når du pludselig får ti gange mere for din vare – i Mærsks tilfælde at fragte varer rundt – uden at dine omkostninger følger med, så boomer indtjeningen. Det er once in a lifetime,« siger Per Hansen, investeringsøkonom hos Nordnet.
Nye investorer, der køber sig ind i Mærsk onsdag, får ikke del i udbyttet på 4.300 kroner, så derfor var det forventet, at aktien ville falde i onsdagens handel. For at få del i udbyttet skal man senest eje aktien på dagen for generalforsamlingen, altså tirsdag.
På den måde er Mærsk-aktien i teorien blevet 4.300 kroner mindre værd onsdag end den var tirsdag.
Ekstraordinært stort udbytte
De 4.300 kroner svarer til knap 28 procent af tirsdagens lukkekurs på 15.405 kroner, hvilket ifølge Per Hansen udgør et usædvanligt stort udbytte.
»Tommelfingerreglen for udbytter er, at det normalt ligger inden for to til fire procent af aktiekursen. Så når man udbetaler over en fjerdedel, er det helt ekstraordinært,« forklarer han.
Derfor skal investorerne i Mærsk heller ikke gøre sig håb om, at udbyttet for 2023 bliver lige så stort. Eller at kursen snart vender tilbage til de over 15.000 kroner, aktien blev handlet i indtil tirsdag, lyder det fra Per Hansen.
»Udfordringen for investorerne er, at de godt ved, at den vigtigste grund til at Mærsk havde nogle kanonår i 2021 og 2022 ikke var fordi, at Mærsk lige pludselig begyndte at sejle fra alle andre. Hovedparten af det ekstraordinære overskud skyldes, at det blev meget dyrere at sejle en container rundt, og de gode tider vil ikke fortsætte i al evighed,« siger han og fortsætter:
»Derfor kigger investorer nu på, om det er realistisk, at der kommer en positiv overraskelse på vækstudsigterne, som kan øge mængderne og give højere fragtrater i 2023. Eller om er der en risiko for, at raterne bliver på nuværende niveauer eller lavere i resten af 2023 og ind i 2024, hvor vi ved, at der er bestilt og kommer nye skibe.«