DFDS vil lokke passagerer med mad og kasino (Ny)

 

Ud med dyrlægens natmad og ind med tapas-inspireret middagsbuffet. DFDS Seaways gør nu yderligere op med gamle traditioner på passagerskibene i håbet om at tiltrække endnu flere gæster. Fredag præsenterede koncerndirektør Søren Jespersen fra DFDS Seaways anden etape af selskabets ny strategi "The next generation", der blev iværksat i 2005.

 

De nye tiltag indebærer blandt andet en helt ny middagsbuffet, hvor gamle smørrebrødskendinge som eksempelvis dyrlægens natmad må vige pladsen til fordel for en tapas-inspireret buffet. Samtidig vil DFDS nu etablere kasinodrift på to af sine skibe. Alt sammen for at få endnu flere passagerer til at træde ombord.

 

DFDS Seaways har ifølge Søren Jespersen haft stor succes med den strategiplanen, hvor selskabet på skibene har engageret kendte danske musikkunstnere som Carpark North og Peter Sommer til at underholde passagererne.

 

- Det er helt nyt og meget anderledes. Men det har givet en klar effekt. Vi har øget belægningen i 2006 med 5 pct., og samtidig forbruger hver enkelt passager 5 pct. mere ombord, siger Søren Jespersen.

 

Siden 2005 har DFDS Seaways arbejdet med at skabe et helt nyt image.

 

- Vi har flyttet fokus fra transport til passageroplevelser. De kundeundersøgelser, som vi har foretaget, har vist, at kunderne har taget godt imod vores ombygninger af skibene, vinbarer og underholdningstilbud, sagde Søren Jespersen, da DFDS Seaways fredag holdt pressemøde om bord på færgen Crown of Scandinavia.

 

I den seneste kundeundersøgelse siger 86 pct. af kunderne, at de er enten meget tilfredse eller tilfredse med konceptet. 44 pct. af nye alle nye passagere erklærer, at opholdet på færgerne har overgået deres forventninger.

 

DFDS Seaways har samtidig søgt de danske myndigheder om lov til at etablere kasinodrift på to af selskabets færger - Pearl of Scandinavia og Crown of Scandinavia, der sejler mellem Danmark og Norge.

 

- Det har været et ønske i mange år fra vores kunder. Især udenlandske kunder fra Japan og USA har spurgt til det i lang tid. Der er en stor efterspørgsel på kasioner og generelt tjener kasioner mange penge, siger Søren Jespersen. Han oplyser, at selskabets konkurrenter i Norge allerede har etableret kasinodrift.

 

DFDS Seaways er på det seneste blevet presset af de faldende flypriser, som har belastet passagertilgangen. Samtidig er selskabet udsat for hård konkurrence i Norge, hvor selskabet har haft en tilbagegang i markedsandelene på cirka 3 pct.

 

Søren Jespersen regner med, at det nye madkoncept vil blive lanceret på skibene i februar.

 

(RB-Børsen: Tlf: 33300335, E-mail: redaktion@rb-borsen.dk, www.rb-borsen.dk )