Danskere går glip af prisfaldet på råvarer

Aluminium er én af de råvarer, der er har oplevet stor nedgang i priserne. Men på grund af den styrkede dollar mærker man det ikke hos Alumeco A/S i Odense.

Salgsdirektør Jakob Jespersen, Alumeco A/S, bliver reddet af den høje dollarkurs, nu hvor prisen på aluminium falder. Foto: Asbjørn Sand
Læs mere
Fold sammen

150 mennesker har deres daglige gang på Næsbyvej i Odense. Dér ligger nemlig et stort aluminiumslager, som tilbyder et bredt sortiment af stænger, rør og plader. Virksomheden hedder Alumeco A/S, og faktisk er virksomheden så stor, at lageret rummer mere end 5.000 ton aluminium. Man kunne derfor fristes til at tro, at de i virksomheden vil juble over, at aluminiumspriserne er faldet omkring 20 pct. på blot ét år.

Det er dog ikke tilfældet. Den høje dollarkurs har nemlig gjort, at Alumeco A/S slet ikke får billigere aluminium.

»Vi mærker ikke noget til råvareprisernes fald,« fortæller salgsdirektør Jakob Jespersen.

Hvis Alumeco A/S ønskede det, kunne de godt handle aluminium i dollar, men i og med det er en dansk virksomhed, og deres kunder skal købe produkterne i den danske valuta, skal kursen alligevel ændres på et tidspunkt. Så man slipper ikke uden om den styrkede dollar. Derfor handler de enten i danske kroner eller i euro, forklarer Jakob Jespersen.

»Den høje dollarkurs gør faktisk, at aluminium er blevet dyrere for os,« siger Jakob Jespersen og tilføjer: »Men det er ikke prisstigninger, som betyder noget.«

Kunden får besparelsen

Prisen på aluminium er faldet med 20 procent, hvis man regner i dollar, men fordi den amerikanske valuta samtidig er steget voldsomt, er besparelsen i kroner helt nede på fem procent.

Men selv hvis dollaren havde ligget helt fladt, havde de faldende råvarepriser næppe givet bugnende bundlinjer hos danske virksomheder, vurderer cheføkonom i Dansk Industri, Klaus Rasmussen. »Prisniveauet er ligegyldigt, for det er kunden, som betaler for råvareindholdet. Altså viderefaktureres prisstigninger eller -fald.«

Dog tilføjer han, at prisjusteringer koster penge.

»Når priserne på virksomhedernes produkter skal ændres, er det omkostningsfuldt, men hvis udsvinget i råvarepriserne er store nok, er man nødsaget til at ændre dem.«