Danskere går glip af prisfaldet på råvarer

Aluminium er én af de råvarer, der er har oplevet stor nedgang i priserne. Men på grund af den styrkede dollar mærker man det ikke hos Alumeco A/S i Odense.

Salgsdirektør Jakob Jespersen, Alumeco A/S, bliver reddet af den høje dollarkurs, nu hvor prisen på aluminium falder. Foto: Asbjørn Sand Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

150 mennesker har deres daglige gang på Næsbyvej i Odense. Dér ligger nemlig et stort aluminiumslager, som tilbyder et bredt sortiment af stænger, rør og plader. Virksomheden hedder Alumeco A/S, og faktisk er virksomheden så stor, at lageret rummer mere end 5.000 ton aluminium. Man kunne derfor fristes til at tro, at de i virksomheden vil juble over, at aluminiumspriserne er faldet omkring 20 pct. på blot ét år.

Det er dog ikke tilfældet. Den høje dollarkurs har nemlig gjort, at Alumeco A/S slet ikke får billigere aluminium.

»Vi mærker ikke noget til råvareprisernes fald,« fortæller salgsdirektør Jakob Jespersen.

Hvis Alumeco A/S ønskede det, kunne de godt handle aluminium i dollar, men i og med det er en dansk virksomhed, og deres kunder skal købe produkterne i den danske valuta, skal kursen alligevel ændres på et tidspunkt. Så man slipper ikke uden om den styrkede dollar. Derfor handler de enten i danske kroner eller i euro, forklarer Jakob Jespersen.

»Den høje dollarkurs gør faktisk, at aluminium er blevet dyrere for os,« siger Jakob Jespersen og tilføjer: »Men det er ikke prisstigninger, som betyder noget.«

Kunden får besparelsen

Prisen på aluminium er faldet med 20 procent, hvis man regner i dollar, men fordi den amerikanske valuta samtidig er steget voldsomt, er besparelsen i kroner helt nede på fem procent.

Men selv hvis dollaren havde ligget helt fladt, havde de faldende råvarepriser næppe givet bugnende bundlinjer hos danske virksomheder, vurderer cheføkonom i Dansk Industri, Klaus Rasmussen. »Prisniveauet er ligegyldigt, for det er kunden, som betaler for råvareindholdet. Altså viderefaktureres prisstigninger eller -fald.«

Dog tilføjer han, at prisjusteringer koster penge.

»Når priserne på virksomhedernes produkter skal ændres, er det omkostningsfuldt, men hvis udsvinget i råvarepriserne er store nok, er man nødsaget til at ændre dem.«