Danisco-partner i milliard-underskud

Den amerikanske kemigigant Dupont, der har et joint venture med Danisco, kom ud af fjerde kvartal med et underskud på 3,5 milliarder kroner.

Foto: Annett Bruhn/ Scanpix. I hjemlandet USA er Dupont blandt andet kendt for at stå bag lugten af ny bil - altså et kemikalie man kan spraye sin bil med, så den dufter, som om den lige var trillet ud af fabrikken.
Læs mere
Fold sammen
Dupont, der producerer diverse kemibaserede produkter til blandt andet transportbranchen, byggeriet og fødevareerhvervene, har haft en rigtig skidt slutning på 2008.

Resultatet i fjerde kvartal faldt fra et overskud på 454 millioner dollars i samme periode 2007 til et underskud på 629 millioner kroner, altså godt 3,5 milliarder kroner, i 2008.

Omsætningen faldt ifølge nyhedsbureauet Bloomberg 17 procent til 5,8 milliarder dollars. Dupont forklarer selv nedgangen med en faldende efterspørgsel fra både bilindustrien og byggebranchen, der begge lider under de faldende konjunkturer.

Lugten af ny bil
I hjemlandet USA er Dupont blandt andet kendt for at stå bag lugten af ny bil - altså et kemikalie man kan spraye sin bil med, så den dufter, som om den lige var trillet ud af fabrikken.

Herhjemme er Dupont dog mest kendt for sit samarbejde med Daniscos datterselskab Geneencor. De to har indgået et joint venture inden for cellulosebaseret ethanol.

"De to selskaber kombinerer i et joint venture deres kompetencer inden for udvikling og udbredelse af 2.-generationsethanol baseret på non-food-råstoffer - et marked der udgør 75 mia. dollar," skriver Danisco i en pressemeddelelse.

Parterne danner selskabet DuPont Danisco Cellulosic Ethanol LLC, et 50/50 globalt joint venture, der skal udvikle og kommercialisere den førende omkostningseffektive teknologi til produktion af cellulosebaseret ethanol.