Curalogic kan tidoble markedet - dir

 

Curalogics produkter til behandling af græs- og ragweedallergi (ambrosia) kan udvide markedet betragteligt. Faktisk kan der blive tale om en tidobling af et eksisterende marked på 700-800 mio. dollar. Altså et potentielt marked på op i mod 8 mia. dollar om året. Det vurderer Curalogics administrerende direktør, Peter Moldt, i et interview med RB-Børsen

 

- Det ser rigtig godt ud, og de vurderinger vi har nu, tyder på, at vi med vores produkter kan gøre markedet langt større, end det er i dag. Der er blevet nævnt så høje tal som en tidobling, siger Peter Moldt.

 

Han er ikke i tvivl om, at produkterne vil blive en succes.

 

- Vi bruger allerede kendte stoffer, så der er efter min vurdering ikke så stor en risiko for, at vi bliver nødt til at stoppe udviklingen. Mængden af overraskelser er nemlig blevet reduceret betydeligt i og med, vi har brugt de stoffer, man har brugt i 100 år. Og bruger den dag i dag. Det er måden, vi vil give patienterne dem på, der er ny og anderledes, siger Peter Moldt.

 

Forskellen på Curalogics og konkurrenternes produkt er stor på specielt et område. Nemlig måden det indtages på. Hvor man nu giver behandlingen ved hjælp af indsprøjtninger eller piller, der opløses i munden, bliver Curalogics først opløst i tarmsystemet. Og det giver langt færre bivirkninger og virker lige så godt som indsprøjtningerne, påpeger Peter Moldt med henvisning til de forsøg, der har været indtil videre.

 

- Vi står godt i forhold til vores konkurrenter, og vores produkt er nemmere at tage. Også for børn. Men det er et stort arbejde at gøre omverdenen opmærksom på produktet. Og det er en stor udfordring, siger han.

 

Til det skal firmaet både finde partnere, men også udnytte, at konkurrenterne står i samme situation, når det kommer til markedsføring af nye produkter. Og det bør ifølge direktøren give nogle synergier for Curalogic.

 

- Vi skal ud pro-aktivt og finde nogle gode partnere, når vi skal have salgsorganisationen op at stå. Og det regner vi med at gøre, når vi går ind i fase III-forsøgene i starten af næste år. Hvad markedsføring angår, er der naturligvis også et stort arbejde foran os. Men jo mere opmærksomhed vore konkurrenter skaber om allergiprodukter, jo bedre er det for os. Og det er patienter nok til flere produkter på markedet, siger han.

 

Han peger på Lundbecks antidepressiv-medicin, der har nydt godt af store amerikanske virksomheders markedsføring, som et godt eksempel på de synergier, der kan opnås.

 

(RB-Børsen: Tlf: 33300335, E-mail: redaktion@rb-borsen.dk, www.rb-borsen.dk )