Containere koster Mærsk over otte milliarder

Det er fortsat containerforretningen Maersk Line, der har de største problemer med at give overskud. Tabet efter årets første ni måneder lød på mere end 8 milliarder kroner.

Mærsks containerforretning skaber fortsat store problemer. Fold sammen
Læs mere
Foto: Scanpix
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Danmarks største virksomhed A.P. Møller-Mærsk kan fortsat konstatere, at den faldende verdenshandel og de lavere fragtrater er en tung klods om benet på selskabet.

Alene i årets tre første måneder tabte Mærsks problemfyldte containerforretning Maersk Line således godt 8,4 mia. kr. efter skat ud af en omsætning på 82 mia. kr.

Det er betydeligt dårligere end samme periode sidste år, hvor containerforretningen på Esplanaden omsatte for 108 milliarder kroner og sejlede 1,9 milliard kroner hjem til hovedkvarteret.

”Den globale økonomiske krise har fortsat en betydelig negativ effekt på markedet for containershipping. Faldende efterspørgsel kombineret med nye skibe har ført til mærkbart lavere fragtrater i årets første ni måneder i forhold til samme periode sidste år,” skriver Mærsk i sin netop udsendte kvartalsrapport.

Problemfyldt forretning
Mærsk er langt fra det eneste containerrederi på markedet, der har problemer for tiden og flere konkurrenter kæmper således også med store tab for tiden.

Problemet for Mærsk er dog, at finanskrisen og de faldende rater rammer rederiet, akkurat som man var i gang med at integrere det hollandske rederi P.O. Nedlloyd, som Mærsk havde opkøbt for et milliardbeløb.

Dermed har Mærsk-topchef Nils Smedegaard Andersen både været tvunget til at effektivisere og integrere den nye forretning i Maersk Line samtidig med, at krisen og de dramatiske dyk i handlen med varer på tværs af verdenshavene har gjort det svært for Maersk Line at tjene penge.