Carnegie: Amplifons opkøb kan være god mulighed for GN

Foto: PR-foto.
Læs mere
Fold sammen

Den italienske høreapparatforhandler Amplifon har haft den store tegnebog fremme og lagt knap 4 mia. kr. på bordet for spanske Gaes Médica.

Og umiddelbart åbner det gode muligheder for både Sivantos, der nu opererer som samlet selskab med danske Widex, og GN Hearing, fordi de to er de klart førende leverandører til Amplifon for nærværende.

Der er dog flere ting ved opkøbet og Amplifons strategi om at sælge flere høreapparater af eget mærke i sine butikker (private label) i fremtiden frem for brandede produkter fra de nu fem store spillere på markedet - Sonova, Sivantos/Widex, William Demant Holding, GN Hearing og Starkey.

Og derfor er det endnu vanskeligt at sige, hvor meget Amplifons køb af Gaes vil forskubbe balancen i leverandørleddet.

»Teoretisk set burde det være en transaktion, der fastholder Sivantos' gode andel hos Amplifon og giver GN gode muligheder for mere,« siger Niels Granholm-Leth, der er aktieanalytiker hos Carnegie, til Ritzau Finans.

»Men Amplifon er i gang med at omstrukturere hele sit leverancekoncept fra brandede produkter til private label, så derfor ved vi reelt ikke, hvilken effekt det her vil få,« uddyber han.

LEVERANDØRFORHOLD KAN ÆNDRES MED PRIVATE LABEL

Kerneleverandørerne til Amplifon er i dag Sivantos/Widex, der ifølge estimater sidder på små 40 pct. af leverancerne til den italienske kæde, og GN Hearing, der har godt 30 pct. af leverancerne.

Dernæst følger schweiziske Sonova og danske William Demant Holding med henholdsvis 15-18 pct. og omkring 10 pct. ifølge de estimater, som Ritzau Finans er i besiddelse af.

Traditionelt har Amplifon hældt klart mest til Sivantos og GN som leverandører, fordi de to producenter ikke satser på såkaldt vertikal integration, hvor de opkøber forhandlerkæder og driver egne detailbutikker - og dermed også står som konkurrent til Amplifon.

Det gør både Sonova og William Demant Holding omvendt - senest understreget med førstnævntes køb af hollandske Audinova og det danske selskabs opkøb af franske Audika for nogle år siden.

I takt med at Amplifon går over til mere og mere private label-salg, forsvinder de brandede produkter også mere og mere fra hylderne - og dermed også den direkte konkurrence med eksempelvis Oticon-høreapparater fra William Demant, som også kan købes hos Audika på den anden side af gaden.

I stedet skal høreapparatproducenterne i højere grad levere produkter, som skal sælges under Amplifon-brandet, og det kan give mulighed for, at Sonova og William Demant Holding kan få mere momentum hos italienerne.

»I dag er det kerneleverandørerne til Amplifon, men hvilken andel af private label-produkterne, de fire store producenter her får, ved vi reelt ikke,« siger Niels Granholm-Leth.

»Amplifon er godt i gang med en omstrukturering til mere private label, og derfor er Sivantos og GN ikke selvskrevet som hovedleverandører i al evighed,« fortsætter han.

GN VIL IKKE VÆRE FOR AFHÆNGIG

Ifølge aktieanalytikeren er GN Hearing desuden påpasselig med ikke at blive en for stor leverandør til Amplifon, da det kan betyde for store udsving i salget, hvis Amplifon pludselig skulle sadle om.

I dag henter GN Hearing 5 pct. af sin samlede omsætning fra salget til Amplifon, og meget længere vil det danske selskab givetvis ikke op, lyder vurderingen fra Carnegie.

»GN er ikke interesseret i at blive for afhængig af Amplifon. Hvis Amplifon lige pludselig ændrer strategi, kan GN Hearing lige pludselig stå uden 5 pct. af salget,« siger Niels Granholm-Leth.

Netop den udlægning kan også være en væsentlig del af forklaringen på, at GN Hearing gennem det seneste år har satset hårdt på at vinde større terræn hos de uafhængige forhandlere af høreapparater frem for de større kæder.

En strategi, der - hvis udsagnene i regnskabet for første kvartal og fra ledelsen står til troende - er lykkes rigtig godt med nye markedsandele til følge, mens det omvendt har haltet mere hos eksempelvis Amplifon og amerikanske Costco, hvor GN tidligere har vundet stort terræn.

/ritzau/FINANS