Carlsbergs russiske guld æder markedsandele

Trods en heftig vækst i det russiske ølmarked på knap 23 pct., lykkedes det alligevel for Carlsbergs del-ejede guldkalv, BBH, at øge sin markedsandel.

Carlsbergs østeuropæiske joint venture, BBH, tog markedsandele i første halvår.

Trods en heftig vækst i det russiske ølmarked på knap 23 pct., lykkedes det alligevel for BBH at øge sin markedsandel, da Baltika Breweries, der er en del af BBH, havde volumenvækst på knap 31 pct. Dermed steg markedsandelen i Rusland med 1,9 pct. point til 37,6 pct.

"Det er opnået gennem et fortsat fokus på udvikling af mærker, innovation og den integrerede forretningsmodels styrke. Baltika-mærket øgede sin markedsandel til 11,8 pct. med en markant fra Baltika bidrag fra Cooler og Baltika 3," bemærkes det i halvårsrapporten.

I Baltikum og Ukraine steg markedsandelen 0,7 pct.point til henholdsvis 44,4 pct. og 18,6 pct. I Ukraine er BBH i gang med en turnaround og hen mod slutningen af andet kvartal er ydeevnen øget.

"Tidlige indikationer efter relanceringen af det centrale Slavutich mærke er opmuntrende og vi gør det godt i det licenserede segment," påpeger BBH.

Kasakhstan stod dog for den største vækst med en stigning i volumen på hele 55 pct., mens markedet steg knap 20 pct. BBH's markedsandel steg 4,1 pct.point til 42,3 pct. af det samlede marked.

I Usbekistan er bryggeriet i Tashkent nu i drift og de første ølforsyninger blev leveret i juli.




(RB-Børsen)