Carlsberg viser musklerne i Rusland

Carlsberg har øget sin markedsandel i Rusland til 41,0 procent i første halvår 2009 mod 38,5 procent i samme periode sidste år. Til gengæld falder det samlede marked.

Foto: Scanpix
Carlsberg fortsætter med at vise sin styrke i Rusland, der er bryggerikoncernens absolut største marked. Den danske bryggerigigant øgede sin markedsandel inden for alle segmenter med undtagelse af den lavere del af mainstream-segmentet.

Med en markedsandel på 41 procent i Rusland lægger Carlsberg nu afstand til sine største konkurrenter på markedet. Til gengæld var den samlede udvikling på det russiske ølmarked svagere, end Carlsberg havde forventet.

Et skuffende ølforbrug i Rusland i andet kvartal får nu Carlsberg til at reducere sine forventninger til udviklingen for hele 2009. Carlsberg forventer nu et samlet fald i markedet på 5-6 procent mod tidligere 2 procent.

Carlsberg forventer fortsat at øge sin markedsandel i Rusland året igennem.