Carlsberg sætter sig tungt på Laos

Bryggeri. Carlsberg sætter sig tungt på markedet for læskedrikke og øl i Laos.

Den danske bryggerikoncern Carlsberg køber 70 pct. af aktierne i Lao Soft Drink Co. Ltd., som producerer Pepsi. De resterende 30 pct. af aktierne ejes af regeringen, oplyser Carlsberg. Dermed sætter Carlsberg sig tungt på markedet for læskedrikke og øl i Laos.

- Med en markedsandel på omkring 90 pct. er virksomheden en stor spiller på markedet for soft drinks i Laos, og udover Pepsi produceres også kendte mærker som 7-Up og Mirinda.

Produktionsfaciliteterne ligger i hovedstaden Vientiane. Der er 290 ansatte, og kapaciteten ligger på omkring 400.000 hektoliter om året.

- Vi har stor tillid til virksomhedens mærker og til ledelsen. Det er en i alle henseender meget professionelt ledet virksomhed. Den har international standard, og den fremstiller produkter af høj kvalitet. Carlsberg er begejstret for at have fået muligheden for yderligere at styrke virksomheden i tæt samarbejde med regeringen og virksomhedens ledelse, siger Managing Director Henrik Juel Andersen, Carlsberg Indokina.

Carlsberg og regeringen i Laos samarbejder i forvejen gennem et 50/50 joint venture, nemlig Lao Beer Co. Ltd., der brygger den berømte Beer Lao, som er det ledende ølmærke i Laos.

Ølmærket er det førende mærke i Laos med en markedsandel på 99 pct.

RB-Børsen