Carlsberg kopierer House of Beer-konceptet i Sverige

 

Carlsberg øger udbuddet af specialøl på det svenske marked. Det meddeler Carlsberg Sverige.

 

Mærker som Beck's, Stella Artois, Bass, Boddingtons, Spaten, Brahma, Brooklyn, Branik, Löwenbrau og Franziskaner er blandt de nye velkendte ølmærker i Carlsbergs portefølje i Sverige fra 1. januar.

 

- De skal supplere de stærke varemærker, vi allerede har, og det indebærer, at vi kan tilbyde svenskerne øl fra stort set alle verdens hjørner, siger administrerende direktør i Carlsberg Sverige, Stig Sunde.

 

I løbet af året gør Carlsberg Sverige en satsning på endnu flere ølmærker.

 

De nye ølmærker supplerer Carlsbergs mærker i Sverige - Staropramen, Leffe, Hoegaarden, Guinness, Kilkenny, Jacobsen, Budweiser og Carnegie Porter.

 

- Interessen for øl og ølkultur stiger, og forbrugerne er klare til at bytte vinen eller drinken ud mod spændende og velsmagende øl, vurderer Stig Sunde.

 

HOUSE OF BEER DANMARK

 

Gennem det selvstændige datterselskab House of Beer sidder bryggerikoncernen Carlsberg på omkring en tredjedel af markedet for import af specialøl i Danmark.

 

Andelen på detailmarkedet for internationale specialøl er 35 pct., oplyser direktør for House of Beer, Jan Madsen, mens andelen på dansk mikrobryggeri er omkring 10 pct. Det omfatter produkter fra Nørrebro Bryghus og Gourmetbryggeriet.

 

- Andelen på dansk mikrobryg inkluderer ikke Jacobsen øl og Semper Ardens, der ligger i Carlsberg regi i Danmark, forklarer han. I Sveriges koncept er det med i konceptet.

 

Jacobsen har en andel på 16-18 pct. af segmentet Dansk mikrobryg, mens Semper Ardens ligger med en andel på 17-20 pct., vurderer Jan Madsen.

 

Andelen i de såkaldte "on trade"-segement (Horesta: hoteller, restaurationer, cafe m.m.) er højere end i detailhandelen og ligger omkring 50 pct. på specialøl vurderer Jan Madsen.

 

House of Beer i Danmark importerer omkring 60 udenlandske ølmærker. Det gav i 2005 virksomheden, der beskæftiger 34 medarbejdere, et driftsoverskud på 7,4 mio. kr. mod 3,1 mio. kr. året før.

 

Da Carlsberg etablerede House of Beer i 2002 i Danmark blev der kun importeret 4,2 mio. liter specialøl i Danmark. I 2006 venter direktøren for House of Beer at tallet ender på omkring 15 mio. liter, og han venter, at det vil stige yderligere i de kommende år.

 

- Vi venter en vækst 10-15 pct. i indeværende år og 10 pct. næste siger han til RB-Børsen.

 

(RB-Børsen: Tlf: 33300335, E-mail: redaktion@rb-borsen.dk, www.rb-borsen.dk )