Carlsberg-konkurrent ramt af tilbagegang i ølsalget

Carlsbergs største konkurrent på de europæiske markeder, hollandske Heineken, oplevede markant faldende ølsalg i første kvartal - hvis der ses bort fra opkøb.

Foto: Scanpix
Heineken, der er verdens tredje største bryggerikoncern, blev ramt af den økonomiske tilbagegang og dårligt vejr i første kvartal. Salget af øl faldt med 6,3 procent i forhold til samme kvartal sidste år, hvis man ikke medregner sidste års gigantopkøb af Scottish & Newcastle (S&N).

Hvis opkøbet af S&N inkluderes har Heineken haft en volumenvækst på 12 procent, oplyser selskabet. Mens bryggeriet har problemer med at holde salget oppe, er det til gengæld lykkedes at få højere priser for produkterne.

Bryggerikoncernens samlede omsætning er således steget med 24 procent og blot faldet én procent, hvis man ser bort fra opkøbet af S&N.

Heineken forklarer det faldende ølsalg med den globale økonomiske nedtur, dårligt vejr, den fortsatte effekt af strammere rygeregler, nedbringelse af lagre hos distributørerne og stigende priser. Samtidig gør den hollandske bryggerikoncern opmærksom på, at første kvartal er det mindst vigtige for bryggeribranchen.

Heineken er Europas største bryggeri, mens Carlsberg er næststørst. De to bryggerikoncerner konkurrerer benhårdt på de fleste betydelige europæiske markeder, og det står klart, at Heineken har oplevet tilbagegang i volumensalget på de markeder, hvor konkurrencen med Carlsberg er hårdest. Det kan dog til dels skyldes, at salget generelt er gået tilbage i Europa i første kvartal.

Carlsberg og Heineken samarbejdede sidste år om at købe britiske S&N for i alt 104 milliarder kroner inkl. gæld. Bryggerikoncernerne delte selskabet imellem sig, og Carlsbergs andel løb op i 57 mia. kr.