Carlsberg køber Holsten

Selvom aktiemarkedet i første omgang reagerede negativt på Carlsbergs køb af det tyske bryggeri Holsten, er koncernchef,

Nils Smedegaard Andersen ikke i tvivl om, at Carlsberg har gjort en god forretning.



Der er primært tre fordele af købet

påpegede Nils Andersen på et pressemøde i går.



Der er for det første mulighed for såkaldt

"cross-selling". Holstens eksisterende markeder giver et stærkt potentiale for Carlsberg-mærket. Holsten har

en fremragende salgstyrke, og 20.000 salgssteder, der kan udnyttes til Carlsberg produkter.



For det andet kan kapaciteten udnyttes

bedre, og Carlsberg får mulighed for at bringe bryggeriets tyske produktion "in-house".



For det tredje er der

et stort eksportpotentiale. Holsten er et af de to mest eksporterede ølmærker i Tyskland, og Holsten har et stort potentiale i

Storbritannien og Rusland, fremhævede koncernchefen.



Med købet af Holsten-Brauerei overtager Carlsberg Breweries

Tysklands næststørste bryggeri med et af de hurtigst voksende internationale ølmærker.

Stort

bryggeri

Bryggeriet er grundlagt i 1879 i Hamborg og er siden vokset gennem opkøb, eksport og licensaftaler.



Holsten producerer

det internationale ølmærke Holsten, der brygges i Hamborg og markedsføres i hele Tyskland foruden i ca. 90 lande

globalt.



Ifølge den seneste globale brand-rapport fra 2002 fra det internationale analyseinstitut Canadean ligger Holsten

med en vækstrate på otte pct. på en delt anden plads sammen med belgiske Stella Artois som verdens hurtigst voksende

internationale ølmærke. Førstepladsen indtages af Carlsberg med 8,4 pct., mens Tuborg ligger på en fjerdeplads

med en vækstrate på 7,6 pct.



Derudover producerer Holsten-Brauerei mærket Lu:bzer, der brygges i Lu:bz, og

er det førende regionale mærke i Mecklenburg området, Feldschlo:sschen, der brygges i Dredsen og Braunschweig,

og er et stærkt regionalt mærke i Sachsen.



Carlsberg Breweries ejer allerede det førende mærke i Schweiz

med samme navn, hvor aktiviteterne er koncentreret i Basel.



Desuden produceres Astra, der brygges i Hamborg, og som er rettet

mod unge i Hamborg, og Landskron, der brygges i Go:rlitz, og som er et lokalt mærke, der udelukkende sælges i byen Go:rlitz

og omegn.



Endelig produceres Duckstein, der er et førende tysk specialitetsmærke, og som brygges i Braunschweig.

Stort

marked
Det tyske ølmarked er på over 100 mio. hektoliter og dermed det absolut største i Europa. På verdensplan

ligger Tyskland på en tredje plads efter Kina og USA.



Sidste år fik introduktionen af pant på engangsemballager

til øl og andre læskedrikke en negativ effekt på især salget af dåseøl i Tyskland, da flere

større detailhandelskæder valgte af fjerne dåser fra deres sortiment. Som førende producent af dåseøl

er især Holsten blevet ramt af denne udvikling, oplyser Carlsberg Breweries.